Ultrafine, forurenende partikler flyver i hobetal rundt i luften i København.

»De usynlige dræbere,« har Anders Jørn Jensen, der er leder af Miljøpunkt Nørrebro, døbt dem. For når han færdes i sin bydel, er det med viden om, at både han selv og hans dreng Børge risikerer at leve kortere end de fleste.

Derfor arbejder han – sammen med sit team – ihærdigt for at stoppe udviklingen.

I den forbindelse cyklede han for nylig rundt i en ladcykel på Nørrebro og målte, præcis hvor mange partikler der kan indfinde sig på en kubikcentimeter. Og det er ikke få.

Bevæbnet med en såkaldt P-Trak-måler, der kan måle antallet af sodpartikler pr. kubikcentimeter, kunne Anders Jørn Jensen, hans søn Børge og en legekammerat pedaltræk for pedaltræk følge med i, hvordan tælleren slog ud.

Jagtvej

Ifølge Københavns Kommune er bybaggrundskoncentrationen – altså det minimum af forurenende partikler, der vil være i en by – 2.500 partikler pr. kubikcentimeter, men da Anders Jørn Jensen sammen med den fyldte ladcykel nåede Jagtvej, slog måleenheden helt ud.

Selv på en søndag, hvor de meget forurenende vare- og lastbiler holder fri, når forureningsniveauet enkelte steder på Jagtvej helt op på 22.500 partikler pr. kubikcentimeter.

Og selvom det kan være svært at forholde sig til antallet af partikler på en kubikcentimeter, så er niveauet højt.

De officielle målinger fra Aarhus Universitet bekræfter, at Jagtvej er en af de mest forurenende veje i København. Alt efter hvor du befinder dig, farer 9.000 til 20.000 partikler nemlig rundt i luften pr. kubikcentimeter.

»Det, som pisser mig af ved det her, er, at politikerne ikke tør prioritere. De er bange for at ramme nogle af de få gennemkørende bilister, som forurener meget på jagtvejen,« siger han til B.T. og fortsætter:

»Prisen bliver for høj for dem, der forurener, og derfor er det børn og cyklister på Nørrebro, der taber og betaler prisen ved mere sygdom og de færre raske leveår.«

Og den pointe er ikke usand. I hvert fald viser undersøgelser, at luftforurening forårsager hjerte-kar-sygdomme, kræft og diabetes, og ifølge Københavns Kommune døde 440 københavnere i 2019 som følge af luftforurening.

Nørrebrogade

Og med det in mente blev Anders Jørn Jensen »ked af det«, da han fik trampet ladcyklen til Nørrebros mest centrale hovedåre.

Normalt samler der sig mellem 9.000 og 10.000 partikler pr. kubikcentimeter på Nørrebrogade, men da gaden for nylig udviste bilerne for en halv dag, faldt forureningen til under 5.000. På Jagtvej var forureningen fortsat meget høj.

»Selv når vi holder bilfri søndag, bliver vi udsat for så meget forurening på Jagtvej, at man skal overveje ikke at lufte ud,« siger han.

»Og så går der en supercykelsti i det her område. Kommunen fortæller os alle sammen, at det er godt at cykle, men det er jo intet super ved den. Den er bare supersmal og superforurenet,« slår Anders Jørn Jensen fast.

Assistens Kirkegården

Men luften er dog ikke kun sværtet til med usynlige dræbere. For Anders Jørn Jensen og andre, der bor på Nørrebro, kan skærme sig mod partikelforureningen.

»Man oplever det med det samme, man cykler ind på Assistens Kirkegården. Den lugt af sod, som man nærmest kan smage i munden på Jagtvej, forsvinder. På kirkegården føles luften frisk,« siger Anders Jørn Jensen.

Og den fornemmelse har han ret i. De store grønne træer gør deres for at hæmme forureningen.

På en almindelig søndag som den, hvor Anders Jørn Jensens søn sad med P-Trak'eren i hånden i ladcyklen, ligger niveauet for partikelforurening nemlig markant lavere end på det resterende Nørrebro.

Faktisk svingede P-Trak'eren kun op på 1.600-1.700 partikler pr. kubikcentimeter, og det er et ekstremt lavt niveau. I følge Københavns Kommune, er 2.500 partikler pr. kubikcentimeter nemlig noget nær så langt, som en måling kan komme ned midt i byen.