Hver fjerde danske mand har været deres nuværende partner utro. Det viser en netop udkommet rapport, som Projekt SEXUS står bag.

Flere end 62.000 danskere har deltaget i befolkningsundersøgelsen, der med sine 765 siders læsning om 'Sex i Danmark' er den største af sin art nogensinde.

Rapporten viser, at helt præcist 23 procent af alle adspurgte mænd har været deres nuværende ægtefælle, kæreste eller faste partner utro mindst én gang inden for det seneste år.

For kvinderne lyder tallet på 14 procent.

Har du været din partner utro, og vil du dele din historie? Skriv til os på 1929@bt.dk

»For mig at se er tallene faktisk vældig store, både for mænd og kvinder,« siger Morten Frisch, der er overlæge og projektleder på Statens Serum Institut og en af forskerne bag undersøgelsen, til TV 2.

»Der er en stor utroskabsforekomst i landet,« fortsætter han.

For både mænd og kvinder gælder det, at andelen af danskere, der har været deres partner utro, er 'markant større' blandt homo- og biseksuelle end blandt heteroseksuelle.

Andelen af personer, der har været deres nuværende partner utro, er desuden større i Region Hovedstaden end i alle andre regioner.

Der er ikke blevet påvist nogen sikker forskel på personer med og uden muslimsk kulturbaggrund.

Rapporten viser desuden, at tre procent af de adspurgte i 'høj grad' finder utroskab moralsk acceptabelt.

Har du været din partner utro, og vil du dele din historie? Skriv til os på 1929@bt.dk