Et særsyn mødte mandag to danskere i Storebælt, da de pludselig lå i smørhullet mellem et stort russisk krigsskib og et dansk patruljefartøj fra Forsvarskommandoen.

Efterfølgende har flere skibe oplevet et meget usædvanligt problem i nøjagtig samme farvand omkring Langeland og Omø - og ekspert kan ikke udelukke russisk indblanding.

En række skippere beretter i Facebook-gruppen 'Tursejlads og sejlsport' om, at de mandag pludselig oplevede store problemer med deres GPS ombord på skibet under ture i farvandet omkring Langeland.

72-årige Preben Thorndahl er en af dem, og i de 25 år, han har på bagen som skipper, har han aldrig oplevet sin GPS opføre sig, som den gjorde, da han mandag sejlede fra Agersø mod Langeland.

Preben Thorndahl har aldrig oplevet så store afvigelser på sin GPS, som han gjorde på sin sejltur mandag.
Preben Thorndahl har aldrig oplevet så store afvigelser på sin GPS, som han gjorde på sin sejltur mandag. Preben Thorndahl

»Det er første gang, jeg har oplevet det, og det var virkelig voldsomt. Det var i hvert fald 20 graders afvigelse fra den rigtige kurs,« fortæller den erfarne kaptajn til B.T.

Han forklarer, at han fra styrepinden på båden Madegan kunne se spidsen af Langeland, men at GPS'en dirigerede den 31 fod lange sejlbåd mod midten af øen - og det er altså meget usædvanligt, forklarer han.

»Det er voldsomt meget afvigelse. Hvis man ikke kender området, så går man på grund,« siger Preben Thorndahl, der før har prøvet, at hans GPS gik helt ud, men aldrig har oplevet en direkte kursafvigelse.

Det var på en tur mellem Omø og Langeland, at Christian Andersen mandag spottede det russiske krigsskib 'Vice-Admiral Kulakov', som var bemandet med minimum 15 mennesker, hvoraf én af dem lod til at bemande et stationært maskingevær.

Søren Reime Larsen, der er postdoc ved DTU, hvor han forsker i GPS, vil ikke udelukke, at Preben og de øvrige både i farvandet har oplevet såkaldt GPS-jamming.

»Jeg vil sige det sådan, at når folk oplever problemer med deres GPS, så har det ofte ikke noget med jamming at gøre. Men russerne er glade for det, og det er ikke usandsynligt,« forklarer forskeren.

Jamming er en form for elektronisk krigsførelse, hvor et stærkt radiosignal bruges til at forstyrre eller overskygge et svagere GPS-signal.

Søren Reime Larsen forklarer, at det blandt andet bruges til at afspore droner og øvrige våben, men at det i Storebælt formentlig ville have et mere fredeligt formål:

Billedet af det russiske krigsskib viser også en person bemande et våben.
Billedet af det russiske krigsskib viser også en person bemande et våben. B.T. / Christian Andersen

»I Storebælt handler det måske mere om at gøre opmærksom på sig selv - altså at bruge det som en form for advarsel om, at skibene er ved at komme for tæt på,« siger han.

Men at der pludselig skulle forekomme jamming i Storebælt ville være ganske ekstraordinært, understreger han.

»Vi ved, at det foregår i stor stil i Østersøen og særligt omkring Kaliningrad, hvor man er meget opmærksom på det. Men at det skulle ske i Storebælt ville være noget helt nyt. Det har vi kun oplevet én gang før tilbage i oktober 2022.«

»Her blev russerne mistænkt for at stå bag, men udpegede definitivt, at det var dem - men typisk er det altså ikke noget, vi oplever,« siger han.

B.T. har spurgt forsvarskommandoen, om man er opmærksom på GPS-problemerne, og hvorvidt man mistænker russisk indblanding, men de er ikke vendt tilbage på henvendelsen.

Tirsdag bekræftede kommandoen dog, at man »rutinemæssigt« har fulgt det russiske skib i dansk farvand, men ville ikke kommentere det yderligere. Det er således også uklart, hvor skibet var på vej hen.