Da Laura Hansen torsdag lå syg hjemme i sin lejlighed og endelig havde fået en smule appetit tilbage, besluttede hun sig for at bestille mad via leveringstjenesten Wolt.

Men hvad der plejede at være en god oplevelse, udviklede sig til en grænseoverskridende episode.

Laura Hansen lå syg i sin lejlighed, da Wolt-budet troppede op.
Laura Hansen lå syg i sin lejlighed, da Wolt-budet troppede op. Foto: Privat

Det fortæller 32-årige Laura Hansen, der bor på Østerbro i København, til B.T.

1,5 time efter, at hun havde lagt bestillingen, bankede det endelig på døren, men det var det forkerte mad, som Wolt-budet ankom med.

Maden var dog fra den rigtige restaurant, og derfor gjorde Laura Hansen ikke mere ved det.

Det gjorde Wolt-budet til gengæld.

»Han kommer og banker på døren igen. Han taler ikke engelsk, men det er tydeligt, han indikerer, at han vil have maden tilbage. Jeg siger, at jeg er startet med at spise. Men han går ind i min lejlighed og ud i mit køkken.«

»Her tager han mine pomfritter, propper dem ned i posen og spørger efter bowlen, som jeg går ind og henter.«

I bowlen ligger Laura Hansens gaffel, og på gaflen sidder et stykke halloumi, som hun allerede har taget en bid af.

»Han tager bowlen ud af mine hænder, åbner min skuffe, tager en kniv og skærer et stykke af halloumien. Han tager stykket med sine fingre og lægger det ned i bowlen,« fortæller hun.

Her ses det stykke, som budet skar fra, inden han lagde halloumien tilbage i bowlen.
Her ses det stykke, som budet skar fra, inden han lagde halloumien tilbage i bowlen. Foto: Privat

Men Wolt-budet ville også have de sodavand med, han havde leveret.

»De er inde i min seng, så jeg går ind i soveværelset. Han følger efter mig ind i min stue, og jeg vender mig om og beder ham gå ud.«

Da budet har fået hele leveringen tilbage, går han op til Laura Hansens overbo.

»Jeg går med op og siger, at de ikke skal spise det, fordi jeg allerede er startet med at spise,« siger hun og fortsætter:

»Det viser sig, at det heller ikke er deres levering, så han giver mig maden igen, men der har jeg fuldstændig mistet appetitten, så jeg har ikke spist noget af det.«

Laura Hansen skriver straks til Wolt og er i kontakt med fem forskellige medarbejdere. B.T. har læst samtalerne.

Lørdag fortæller Laura Hansen, at hun langt om længe har fået alle sine pengene retur.

»De har beklaget mange gange og skrevet, at de vil sørge for, at det ikke sker igen. Men den her oplevelse er så ubehagelig og uacceptabel. Jeg er dybt chokeret,« siger hun.

Laura Hansen understreger, at hun har haft mange gode oplevelser med Wolt, men hun er efterladt med en følelse af, at budene »er under voldsomt pres eller ikke er oplært ordentligt i, hvordan man er et godt Wolt-bud«.

Laura Hansen fortæller, at hun er dybt chokeret over episoden.
Laura Hansen fortæller, at hun er dybt chokeret over episoden. Foto: Privat

»Jeg har brug for, at Wolt tager det her alvorligt og ser på deres forretningsmodel. Jeg har været glad for Wolt, men den her oplevelse var meget ubehagelig og grænseoverskridende.«

Wolts pressechef i Norden, Piret Pert, skriver følgende til B.T.:

»Vi undskylder oprigtigt over for kunden og alle beboere i bygningen for denne ubehagelige hændelse. En sådan adfærd er uacceptabel og strider mod de standarder og forventninger, vi har til Wolt-bude.«

»Vi ved, at kunden tidligere generelt har haft positive og respektfulde interaktioner med Wolt-bude, hvilket gør denne hændelse særligt beklagelig og ikke repræsentativ for den service, vi stræber efter at levere.«