Klokken var syv torsdag morgen, da Mette og Camilla satte kursen fra Sønderjylland til Københavns Lufthavn.

Der skulle nås et fly til Dubai klokken 14.45. Men hvad de ikke vidste, var at der ventede dem noget af et rejsemareridt.

»Vi sad i flyet fra klokken tre og ventede. Omkring klokken 20.15 fik vi så at vide, at det var aflyst,« fortæller Mette Schøning til B.T. torsdag aften.

Undervejs var hun »meget spændt på, hvor længe vi (hun, red.) skulle sidde her.«

Tidligere på dagen forklarede Københavns Lufthavn, at der kunne opstå op til tre timers forsinkelser på grund af det kolde vejr og sneen.

Det betyder nemlig, at alle flyene skal de-ices, inden de sendes i luften. Lufthavnen har tre af den slags platforme, men torsdag eftermiddag blev den ene ramt af nedbrud, hvilket har skabt kaos, kø og forsinkelse i flytrafikken.

Folk får strakt benene på gangen i Emirates-flyet. Hvor der i øvrigt ikke bliver åbnet nogle døre.
Folk får strakt benene på gangen i Emirates-flyet. Hvor der i øvrigt ikke bliver åbnet nogle døre. Foto: Mette Schøning

I første ombæring var meldingen, at Emirates-flyet til Dubai var forsinket med 20 minutter. Da passagererne boardede flyet var meldingen en halv time. Og derfra gik det helt galt.

»Folk var utålmodige, børnene skreg, og det var så varmt, at folk var ved at gå til. Vi fik også at vide, at de ikke må åbne dørene for os,« beskriver Mette Schøning.

»Det var frygtelig varmt. Det kogte derinde.«

Undervejs har meldingen skiftevis været, at flyet har holdt i kø, at maskinen skulle de-ices, og at flyet måtte tankes op igen, fordi det havde stået stille så længe.

»Jeg kunne høre noget af personalet i flyet snakke om, at det ikke kan være så svært for Københavns Lufthavn at vide, at der skulle falde sne,« siger Mette Schøning.

Men allerede inden hun og Camilla, som hun skulle rejse med, var ombord på flyet, virkede der til at være problemer i lufthavnen.

»Der var helt vildt lang kø gennem security, så det var allerede gået galt inde i lufthavnen,« siger beskriver hun og sætter flere ord på de mange timer inde i flyet, hvor de altså ikke måtte komme ud.

»Folk var ikke paniske, men klaustrofobiske og havde brug for at komme ud og få luft. Jeg synes, vi var værnet med tålmodighed, men det er dårligt, at man ikke kan give passagerer en besked, så man ved, hvornår vi kunne komme afsted. Eller i det mindste komme ud og få lidt luft.«

Klokken 19 var meldingen, at flyet nu ville afgå om cirka to timer. En time og et kvarter senere blev flyet helt aflyst.

B.T. har rakt ud til Københavns Lufthavn om den konkrete situation.

»Vi beklager, at passagererne måtte tilbringe så lang tid i flyet. Det var en ekstraordinær situation, på grund af vejrforhold, der krævede at alle fly blev de-iceed,« forklarer Lise Agerley Kürstein, der er kommunikationsdirektør i Københavns Lufthavn.

»Tidligere på dagen var der tekniske problemer med et af vores de-ice udstyr, hvilket desværre medførte kapacitetsudfordringer, der påvirkede driften de kommende timer.«