Nillo Alam parkerede, betalte med EasyParks app og gik ind for at spille badminton i Østerbrohallen. Men appens gps-funktion havde registreret hende på den anden side af hækken i en anden p-zone. Q-Parks vagt kvitterede med en bøde.

»Det var grotesk. Hækken er en meter bred. Det var umuligt at se, at jeg holdt på den forkerte side,« siger Nillo Alam til B.T.

Hun blev ellers beroliget kort efter, hun var kommet ud til bilen, hvor bøden ventede i forruden.

Her stødte Nillo og hendes kæreste Morten på Q-Parks vagt. Han forklarede, at hun holdt parkeret på Q-Parks område, men at hun havde betalt til Københavns Kommune i den blå zone, fordi EasyParks gps-funktion havde registreret hende i blå zone på den anden side af hækken.

Nillos fik en kvittering for blå zone - men holdt i rød.
Nillos fik en kvittering for blå zone - men holdt i rød. Foto: Privatfoto
Vis mere

»Jeg spørger ham, hvad han selv mener om den bøde? Han skal jo udskrive den, siger han. Men han fortæller også, at han har oplevet det her flere gange, og at der er mange, der brokker sig. Vi skulle bare henvende os til EasyPark, og så ville de nok vise noget forståelse,« fortæller Nillo Alam.

Et hurtigt kig på EasyParks Trustpilot-side bekræfter, at Nillo Alam langtfra er den eneste, der har fået en bøde efter gps-forvirring i EasyParks app. Talrige kunder beskriver, hvordan de har fået en bøde, fordi de har betalt i en anden p-zone, end den de har parkeret i.

Nillo kørte hjem og tog kontakt til EasyPark. Hun tænkte, det måtte være en fejl.

»Ham i kundeservice virkede, som om han ville hjælpe. Så jeg beskrev hændelsen og brugte tid på at sende en masse dokumentation.«

Nillo Alam føler sig årligt behandlet af Easypark.
Nillo Alam føler sig årligt behandlet af Easypark.
Vis mere

Kort efter fik hun et standardsvar med en blank afvisning. Svaret er stort set copy-pastet fra det svar, EasyPark giver de kunder, der brokker sig over fejlen og bøden på Trustpilot.

»Det er helt hen i vejret. Man bruger en masse tid, og så bliver jeg pisset op ad ryggen,« siger Nillo Alam, og uddyber:

»De fralægger sig fuldstændigt ansvaret. Lokationen i deres app er simpelthen forkert, det er jo det, det her handler om. De har den her smarte app, og så skal det fungere. Det gør det ikke,« siger Nillo Alam.

Hos Q-Park, der har udskrevet bøden, fastholder man, at den er helt efter bogen.

Der lå en p-afgift i forruden, da Nillo og hendes kæreste kom ud fra en omgang badminton.
Der lå en p-afgift i forruden, da Nillo og hendes kæreste kom ud fra en omgang badminton.
Vis mere

»Hun parkerer på Q-Parks areal og betaler til Københavns Kommune, så hun har parkeret et sted, hun ikke har betalt for. Du kan heller ikke betale for dine varer i Fakta og hente dem i Netto,« siger Alex Pedersen, direktør i Q-park.

»Det, der går galt her, er, at hende, der parkerer, ikke er opmærksom nok. EasyPark er en betalingsmetode. Det er folks eget ansvar at bruge det betalingsmiddel korrekt,« siger han.

Hos Easypark kender landedirektør Bernd Reul til problemet. Han påpeger dog, at man i appen kan se, hvilken parkeringszone man er i, ligesom man bliver spurgt til, om man er sikker på, man er i den rigtige zone.

»Vi forsøger at præcisere og advare, før man betaler. Vi har ingen interesse i, at folk får en bøde. Gps’en i telefonen er ikke millimeter-korrekt, selvom mange tror det. Vi kan ikke gøre det bedre, end telefonens gps formår,« siger Bernd Reul.

Easypark er blevet en udbredt måde at betale for sin parkering.
Easypark er blevet en udbredt måde at betale for sin parkering. Foto: Nils Meilvang
Vis mere

Hvad tænker du om, at folk får en bøde, fordi de stoler på jeres app?

»Det er da frustrerende for dem, når de ikke har forsøgt at snyde. Men vi informerer, vi advarer, og der er skilte på parkeringspladsen. Og nu skriver du en artikel, som også er en hjælp, fordi flere bliver opmærksomme på det her.«

Du siger selv, at hun ikke har forsøgt at snyde. Bør hun ikke bare få annulleret bøden?

»Det kan man jo godt argumentere for, men den operatør, som har udstedt bøden, har jo faktuelt ikke fået betaling for parkeringen.«

Hvor smart synes du, jeres app er, når folk ender i den her situation?

»Jeg synes, den er rigtig smart. For langt den overvejende del af brugerne fungerer det godt. Vi har virkelig gjort det nemt at parkere.«

Men det er vel en ret alvorlig fejlkilde, at man får en bøde, når man har betalt for at parkere?

»Så er vi tilbage ved telefonens gps-præcision. Og i takt med at teknologien bliver bedre med tiden, så vil det her også blive et problem, der forsvinder.«

Så du mener, at den her afgift er på sin plads?

»Det er da selvfølgelig ærgerligt, men man har et personligt ansvar for at sikre, at man betalt for at holde i den korrekte parkeringszone.«