Bare siden i sommer har der været to dødsulykker.
Men generelt har der gennem de seneste år været hundredvis af driftsforstyrrelser ved jernbaneoverskæringerne på den skæbnesvangre togstrækning i Sønderjylland.
Det skriver Jv.dk, der har fået aktindsigt hos Banedanmark i forhold til ruten mellem Tinglev og Sønderborg.
Her fremgår det, at der helt præcist har været 733 driftsforstyrrelser siden 2022.
Ifølge Banedanmarks rapporter kan der have været tale om alt fra »regulære fejl på udstyret til udbedring af hærværk/tyveri eller skift af pærer og lamper« ved de mere end 20 overkørsler.
Og det er alt, alt for meget, mener Kristian Madsen, der er ekspert i jernbaner og togmateriel ved ingeniørforeningen IDA.

Han siger til Jv.dk, at der højst burde været et par fejl om året ved anlæggene.
»Det her tyder på, at vi har med meget gamle anlæg at gøre,« lyder det til Jv.dk:
»Mange af de overkørsler, der stadig er i drift, blev bygget i 1950erne. De er følsomme over for vind, vejr, støv og fugt – og de burde være blevet skiftet for 15-20 år siden.«
Banedanmark har på grund af efterårsferie ikke kunnet svare på kritikken.
De to dødsfald i sommer skete med kun godt en måneds mellemrum i juli og august:
5. juli blev en 24-årig mand dræbt ved Kliplev, da et tog ramte hans varevogn ved jernbaneoverskæringen. Kort forinden var en advarselsklokke samme sted i øvrigt blevet stjålet.
15. august døde en 60-årig kvinde ombord på et tog ved Bjerndrup, da det kolliderede med en gylletransport og blev afsporet.