Skal bussen køre den ene vej? Eller den anden vej? Og hvor ofte skal den egentlig køre?

Når vi taler offentlig transport, er der mange meninger. Det oplever man også i Dalum og Sanderum i Odense lige nu, hvor borgerne er splittede omkring de nye busruter, der træder i kraft inden længe.

På Dalumgårds Allé bor Helene Christina Schroll, og for et par uger siden opdagede hun og naboerne, at der blev sat nye busskilte op på vejen.

»Det kom som en kæmpe overraskelse. Vi har ikke hørt noget om en ny busrute,« fortæller hun.

Helene Christina Schroll undrer sig over, at det er blevet bestemt, at der skal køre en bus på Dalumgårds Allé og Ellekærsvej.

Det var dette syn, der overraskede Helene Christina Schroll for et par uger siden. Hun og hendes naboer anede ikke, at der ville komme en ny busrute på deres vej.
Det var dette syn, der overraskede Helene Christina Schroll for et par uger siden. Hun og hendes naboer anede ikke, at der ville komme en ny busrute på deres vej.
Vis mere

»Vi har fået lavet vejbump for at forhindre tung trafik, og så laver man en busrute. Det giver jo ingen mening. Vejen er slet ikke lavet til tung trafik,« forklarer Helene Christina Schroll og tilføjer:

»Vi har så mange bløde trafikanter her, som vi skal passe på. Hver dag er der mange børn, der krydser vejen på vej til fodboldbanerne. Og Dalumgård Rideklub ligger også på den her rute.«

Helene Christina Schroll, der selv har to børn, er ærgerlig over, at man ikke har lagt ruten via Dalumvej og Faaborgvej. Her er allerede busstoppesteder, og længden er tæt på det samme, argumenterer hun.

Derfor kontaktede Helene Christina Schroll og hendes naboer Odense Kommune for at komme med en indsigelse. Det var dog for sent.

»Odense Kommune skriver, at der har været en høring for tre år siden. I foråret 2019. Men det har vi ikke vidst, for så havde vi klaget,« fortæller Helene Christina Schroll.

Ifølge kommunen skyldes den nye rute et ønske om flere busstoppesteder.

»Odense Kommune vil gerne satse på grøn mobilitet, og her er kollektiv transport en hjørnesten. Derfor har man forsøgt at tilstræbe, at så mange som muligt har under 400 meter til et busstoppested – hvorfor der også oprettes et nyt stoppested på Ellekærsvej i begge retninger,« står der i svaret.

I et opslag på Facebook har Helene Christina Schroll delt sine bekymringer for den nye rute. Selvom nogle støtter op, er det dog langtfra alle, der ser et problem.

'Hvis man vil bo uden trafik og byliv, så bo på landet,' svarer en.

En anden person skriver: 'Vi er et forkælet samfund.'

Men også i Sanderum er flere kede af den nye rute 75. Én af dem er Finn Andersen.

Bor man i Sanderum, bliver det nemlig mere besværligt at komme til Odense centrum, da rute 75 vil køre mellem Sanderum, Dalum, Odense M, Vollsmose og Seden.

»Jeg synes, det er en skandale, at man afskærer et byområde fra en direkte forbindelse til centrum og til banegården, fordi man får en letbane, som ingen i det her område har gavn af,« siger han til Ugeavisen.

I et svaret fra Odense Kommune skriver de dog:

»By- og Kulturforvaltningen har vedtaget, at der skal tænkes i afkortede ruter, der bringer passagerer til letbanen i stedet for til OBC.«

Odense Kommune skriver desuden, at ruten er prøvekørt og godkendt.