Forsinkelser, forsinkelser og atter forsinkelser.

Der har ikke været meget medvind i arbejdet med at få fundamentet til den nye Storstrømsbro sejlet ud.

Men natten til mandag artede vejret sig endelig.

»Det har været nogle dage, hvor vi har stået og kigget efter vejret. Bølger, strøm og så videre skulle være optimale. Det er det nu, og vejrudsigten siger også, at det er det i morgen og i overmorgen. Der kom 'go' i morges, og det var da en stor lettelse,« sagde Niels Gottlieb, der er projektchef i Vejdirektoratet, til TV 2 ØST søndag.

Ifølge Vejdirektoratet er det en af projektets teknisk mest komplicerede processer at sejle fundamentet ud og sænke det.

Prammen med fundamentet har stået standby siden 11. oktober. Det kræver nemlig 2,5 døgns stille vejr at nedsætte fundamentet til den nye Storstrømsbro.

Ud over at vejret har været i vejen den seneste uge, så skulle det 12.000 tons tunge fundament, en såkaldt pylonfod, allerede have været klar i foråret.

Men på grund af forsinkelse i støbearbejdet er det først nu, at fundamentet til pylonen, der skal støtte brokonstruktionen, er klar.

Prammen med pylonfoden trækkes ud af Vordingborg Havn. Foto: Vejdirektoratet
Prammen med pylonfoden trækkes ud af Vordingborg Havn. Foto: Vejdirektoratet
Vis mere

Det er Vejdirektoratet, der leder projektet, men det er den italienske entreprenør SBJV, der er ansat til at bygge den nye bro.

Storstrømsbroen skal, når den er færdig, forbinde Sjælland og Falster via Masnedø over en strækning på cirka fire kilometer.

Dermed bliver broen landets tredjestørste efter Øresundsbroen og Storebæltsbroen.