»Vi vil gerne informere dig om, at din betalingsmetode skal opdateres hurtigst muligt. Log venligst ind på din konto og opdater dine betalingsoplysninger for at undgå afbrydelser i tjenesten.«

Sådan lyder det i en e-mail, der ved første øjekast kan ligne en venlig påmindelse fra energiselskabet Norlys – men sandheden er en helt anden.

Norlys bekræfter nemlig overfor B.T., at e-mailen intet har med dem at gøre.

Det får nu Norlys til at advare sine kunder – for mailen er altså ikke den eneste af sin slags.

»Vi oplever desværre af og til phishing-forsøg, hvor Norlys’ navn og logo misbruges. Vi opfordrer vores kunder til generelt at være kritiske, inden de klikker på links i både e-mail og sms'er. I dette tilfælde afslører for eksempel både afsenderen på mailadressen og layoutet i mailen, at der er tale om svindel, ligesom der heller ikke er nogen afsender på mailen,« lyder det fra pressechef i Norlys Michelle Hald.

Den pågældende e-mail er sendt fra e-mailadressen eat@eatapp.co – og altså ikke fra en officiel Norlys-mailadresse.

»Vi holder løbende øje med aktuelle phishingkampagner, og advarer vores kunder – eksempelvis gennem medierne – når vi oplever kampagner med et vist omfang,« tilføjer hun.

Hun oplyser desuden, at de selv løbende indrapporterer phishing-forsøg til politiet løbende, mens hun i øvrigt gør opmærksom på, at man altid kan tjekke, om man har ubetalte regninger på deres hjemmeside.

Det er desuden altid smart også at have øje på overførslerne og detaljerne for dem på sin netbank eller betalingsservice.