De grønne ejerafgifter på benzin- og dieselbiler fortsætter med at stige.
Således også i 2026, hvor ejerne af de 2,2 millioner fossilbiler på vejene får sig en nytårsgave af regeringen i form af en ekstraregning på op til 1.000 kroner årligt.
B.T. er derfor taget på gaden i Indre København for at tale med dem, det drejer sig om: Bilejerne: Her møder vi Nis Sølbeck, der kommer fra Kalundborg.
Han er sammen med hustruen Annegrethe Holte kørt til København, fordi de skal til koncert. Deres bil holder i et parkeringshus i Borgergade. Det er en nyindkøbt, brugt Citroën C3, og det er der en særlig grund til:
»Jeg har lige solgt en Citroën Picasso C4. Den kørte ikke meget mere end ti kilometer på literen og kostede 2.700 kroner hvert halve år. Den var alt for dyr i ejerafgift, så nu har jeg købt en Citroen C3 diesel, der kører 28 kilometer på literen,« siger Nis Sølbeck.
Som B.T. har beskrevet lørdag, så er der i 2026 udsigt til yderligere stigninger i den grønne ejerafgift.
Det gælder f.eks. den populære benzinbil Volvo V60 fra 2011, viser en række beregninger, som FDM har lavet for B.T.
Også dieselbilerne rammes af regeringens afgiftshammer.
Afgiftsstigningerne skal blandt andet finansiere den grønne omstilling med lavere registreringsafgifter på elbiler. De har bidraget til, at 70 procent af alle nye solgte biler i Danmark i dag er elbiler.
SE HER HVOR MEGET DU KOMMER TIL BETALE MERE:

Afgiftsstigningerne kritiseres blandt andre af bilejernes organisation, FDM, og Dansk Bilforhandler Union (DBFU).
I Nis Sølbecks tilfælde ville Picasso C4'eren være steget med 540 kroner i grøn ejerafgift i 2026 og dermed ramme 5980 kroner - eller næsten 500 kroner om måneden. Med den nye bil slipper han med en mere symbolsk stigning, idet den nye C3 kører næsten 28 kilometer på literen. Derfor koster den kun 1.860 kroner årligt.
Han fortæller, at det ikke var en mulighed for ham at købe en elbil.
»De er jo stadig lidt pebrede i prisen,« siger Nis Sølbeck, der arbejder på et bosted.
I det hele taget mener han ikke, at det er fair, at ejerne af benzin og dieselbiler betaler for at undtage elbiler helt eller delvist for registreringsafgift.
»Når nu benzinbilerne eksisterer og er produceret, så skal de også bruges,« siger han.
Nis Sølbecks hustru, Annegrethe Holte, har også en benzinbil. Men grønne ejerafgifter har aldrig været en bekymring.
Hun kører nemlig i den lille Citroen C1, der har en meget lille motor og derfor kun koster 1.160 kroner årligt. Derfor er stigningen i 2026 symbolsk for bilmodellen.
»Den grønne ejerafgift har hele tiden været lav på bilen. Min mekaniker har sagt, at den har fire år tilbage. Så jeg regner med at køre den ud,« siger Annegrethe Holte.
