Søndag afskaffede Movia de trykte køreplaner ved stoppestederne. Det vækker både utilfredshed og undren hos Forbrugerrådet Tænk og Ældre Sagen.

»Stopper 150S ved Rigshospitalet?«

Forvirringen er til at tage og føle på hos de busrejsende denne kolde decembereftermiddag, da B.T. tager temperaturen på det nyeste påfund fra trafikselskabet Movia, der har ansvaret for busserne på hele Sjælland.

Skiltet, hvor der tidligere stod, hvor ofte linje 150S mod Kokkedal kører og - nok så vigtigt - hvor bussen stopper, er erstattet med et kæmpe skilt, hvor der blot står rutenummeret. Nedenunder står en masse oplysninger om blandt andet muligheden for at tjekke bustiderne på Rejseplanen.

Foto: Kamilla Sørensen/B.T.
Vis mere

Samme skæbne er overgået alle andre køreplantavler for de største linjer, det vil sige A-busserne, S-busserne og E-busserne. De gule linjer, der har færre afgange, har stadig køreplaner.

Ændringen får nu to interesseorganisationer til at kritisere Movias beslutning.

»Vi undrer os meget over, at man tager køreplanerne ned. Det går både ud over de rejsende, der ikke er digitale, turister og andre, der ikke kender ruterne,« siger Rasmus Markussen, der er politisk medarbejder hos Passagerpulsen under Forbrugerrådet Tænk.

Her har man allerede fået flere henvendelser fra utilfredse busrejsende, selv om ændringen kun er få dage gammel.

Tal fra Danmarks Statistik viser, at 210.000 ældre ikke er digitale og således ikke kan slå bussens køreplan op på Rejseplanen. Samtidig viser undersøgelsen, at de ældre netop ønsker information på stoppestederne.

Men også for andre brugere af den offentlige transport er det tvivlsomt, hvor smarte de fagre nye digitale tider egentlig er.

»Jeg tror, de fleste vil opfatte det som en serviceforringelse, at man i stedet for at se på en tavle skal hive mobilen op af lommen,« siger Rasmus Markussen.

For tiden er busserne i hovedstadsområdet ganske ofte forsinkede i myldretiden. Det betyder, at mange vil kunne bruge rejsetidsgarantien, der giver en gratis taxi, hvis man har ventet mere end 20 minutter. Her opstår så endnu et problem, for når man ikke kan se, hvor tit bussen burde komme, risikerer man, at garantien alligevel ikke dækker.

Også Rikke Hamfelt, seniorkonsulent i Ældre Sagen, undrer sig over Movia.

»Vi er bekymrede for den forholdsvis store gruppe ældre, der er afhængige af den offentlige transport, og som ikke hiver telefonen op af lommen og åbner en app eller sender en sms. Det har rigtig stor betydning for ældre, at man let og tilgængeligt kan se, hvornår bussen går;« siger hun.

Ældre Sagen ville have rådet Movia til at følge anbefalingerne fra Passagerpulsens undersøgelse. Men organisationen er slet ikke blevet taget med på råd.

»Det er afgørende at inddrage alle brugergrupper, når man laver så stor en ændring. Vi synes, det er fint, at man satser på digitale løsninger - men det behøver jo ikke være et enten-eller, hvor man helt dropper de trykte køreplaner,« siger hun.

B.T. ville gerne have interviewet Movia om ændringerne, men selskabet har afvist at stille op. I stedet har de sendt et skriftligt svar.

Til spørgsmålet om, hvorfor køreplanerne er væk fra stoppestederne, svarer Movias kommunikationsdirektør, Camilla Struckmann:

'Når vi går væk fra tryk, er det for at give en bedre service til kunderne i den kollektive transport.'

'Vi kan se af vores kundeundersøgelser, at der er ca. 70 pct. af vores kunder, som aldrig eller kun sjældent bruger den trykte køreplan på stoppestederne. Samtidig er der ca. 1 mio. opslag i Rejseplanen hver dag.'

'Derfor tyder meget på, at kunderne planlægger deres rejse på forhånd. Og til dem og alle andre kunder på hele Sjælland kan vi nu give liveopdateret information om, hvornår bussen faktisk kommer.'

'Dermed giver vi også kontrollen tilbage til kunderne, som hurtigere kan træffe beslutning om, hvorvidt de for eksempel vil vente på os, hvis vi hænger fast i trafikken, eller vil gøre noget andet.'