Overgangen fra NemID til MitID har lagt borgerservice ned.

»Det er virkelig helt ekstremt voldsomt, det her,« siger Dorthe Jespersgaard kontorchef ved Borgerservice i Aalborg.

Hun mindes ikke at have oplevet noget lignende. End ikke dengang tilbage i 2014, hvor alle skulle have digital post, var presset på afdelingen så stort.

»Vi skal jo hjælpe alle dem, som ikke har et dansk pas eller en nyere smartphone, og som derfor har brug for at møde op fysisk for at dokumentere, hvem de er,« siger hun og fortsætter:

»Og lige nu er den første ledige tid, vi har til det, 9. juni.«

Det er et problem for mange, som i de her dage får besked fra deres pengeinstitutter om, at de har 30 dage til at komme på det nye system.

»Det giver jo et voldsomt pres på folk, at uret tikker, men de kan ikke få hjælp,« siger Dorthe Jespersgaard.

Den udfordring har de taget bestik af ved kommunen og udvider nu deres åbningstider.

Overgangen fra NemID er ikke uden problemer. Og mange mærker i de her dage tidspresset.
Overgangen fra NemID er ikke uden problemer. Og mange mærker i de her dage tidspresset. Foto: Emil Helms
Vis mere

»Vi kan jo ikke være det her bekendt over for borgerne. Så vi udvider, så meget vi kan,« siger Dorthe Jespersgaard.

Hun opfordrer til, at man løbende holder øje med de ledige tider, som dagligt vil blive lagt op på borgerservices hjemmeside.

Og så opfordrer hun folk til at tage kontakt til deres bank, hvis ikke de kan nå at skifte over inden fristen.

»Vi kan ikke give udsættelse. Det er bankerne, der gør det. Men det skal de så også gøre,« siger hun.

Har man en tid, man ved, man alligevel ikke får brugt, så beder Dorthe Jespersgaard om, at man aflyser.

»Hvis man ikke kan bruge sin tid, så aflys den. Der er så mange andre, der kan få gavn af det.«