Lyt til artiklen

Mens pengene fosser ud af pengekassen hos SAS, strømmer de ind på konkurrentens konto.

SAS' konkurrenter melder nemlig om stigning i billetsalget.

Ifølge Finans betyder den historiske store SAS-konflikt, at selskabets konkurrenter sælger flere billetter og til markant højere priser.

»Konkurrenternes fly er fyldte, for der er kamp om de sidste sæder. Dermed tjener de ekstra penge på at sælge flere billetter til højere priser. Det er alvorligt for SAS,« siger den norske luftfartsekspert Hans Jørgen Elnæs til mediet.

Og det er specielt lavprisselskaberne, såsom Ryanair og Flyr, der drager fordel af SAS-krisen, understreger Finans.

Men også Norwegian mærker en gylden sommer, hvor flybilletterne bliver solgt i hobetal.

»Efterspørgslen har generelt været stor denne sommer, men i forbindelse med strejken oplevede vi en større stigning end normalt,« siger Silje Glorvigen, der er kommunikationsrådgiver hos Norwegian, til B.T.

Hun bekræfter, at den store interesse for flybilletter hos selskabet påvirker deres priser.

»Priserne på vores flybilletter er dynamiske og er styret af udbud og efterspørgsel,« siger Silje Glorvigen og tilføjer:

»Markedssituationen kombineret med højsæsonen har gjort, at vi har mærket en stigning i efterspørgslen på det seneste, og kan dermed føre til højere priser.«

Pilotstrejken har indtil videre kostet SAS op mod 900 millioner kroner. Det anslår luftfartsselskabet, oplyser det i en pressemeddelelse torsdag.

Det svarer til et tab på omkring 90 millioner kroner om dagen. Piloterne indledte strejken for ti dage siden – den 4. juli.