»Det er næppe gået nogens opmærksomhed forbi, at der er kommet en ny revolutionerende slankemedicin på markedet. Wegovy hedder den herhjemme.«

Sådan indledes en længere kommentar udgivet af mediet Heartbeats, hvor debattør og daværende redaktionschef Ditte Giese argumenterer for, at staten bør betale tilskud til Novo Nordisks nye milliardforretning - vægttabsmedicinen Wegovy:

»For der er ingen hjælp at hente som overvægtig. Derfor er vi mange, der gerne vil have Wegovy, hvis det virker. Og det bør være en statslig opgave at hjælpe os og støtte os med tilskud,« står der blandt andet i kommentaren.

Kommentaren blev udgivet af mediet Heartbeats i marts 2023 kort efter Wegovys lancering i Danmark, og den lægger sig fuldstændig op af Novo Nordisks egen strategi om, at overvægt anses som en sygdom og bliver gjort til en behandlingsprioritet.

Det fremgår ingen steder i indlægget, at Novo Nordisk har kastet penge i form af sponsorater efter to podcasts på Heartbeats, herunder podcasten 'Ditte Giese er blevet for tyk - særafsnit', hvor Ditte Giese selv er både vært og chef.

Men Heartbeats burde have fortalt deres læsere om lyttere om pengene fra Novo Nordisk.

Det vurderer tre eksperter, som B.T. har forelagt sagen.

Vicedirektør for Heartbeats Christine Faarbæk afviser, at indlægget burde deklareres.

»Ditte Gieses kommentarer har intet at gøre med de redaktionelle produktioner, som har modtaget et sponsorat for Novo Nordisk.« skriver Christine Faarbæk i en mail til B.T. 

Det er professor på Juridisk Institut ved Syddansk Universitet og ekspert i medieret, Sten Schaumburg-Müller uenig i.

»Kommentaren fremstår som et redaktionelt indlæg på Heartbeats. Det bør efter min vurdering angives tydeligt i forbindelse med indlægget, at Novo Nordisk sponsorerer Heartbeats podcast om overvægt,« udtaler han.

Marie Frank-Nielsen, der er seniorjurist ved Forbrugerrådet Tænk, mener også, det er problematisk, at kommentaren med det tydelige budskab om anbefalingen af Wegovy udgives, uden at læserne er klar over, at Novo Nordisk sponsorerer Heartbeats overvægt-podcasts.

»Det svarer til, at en influencer har haft et kommercielt samarbejde med en virksomhed. Hvis man efterfølgende poster et opslag om virksomheden eller dens produkter, så skal man markere, at man er i et kommercielt samarbejde, og at der derfor er tale om reklame,« siger Marie Frank-Nielsen.

Maria Bendix Wittchen, der er studielektor i journalistik på RUC og forsker i presseetik, påpeger også, at det er problematisk rent journalistisk, fordi det skader mediets troværdighed, når det bliver afsløret.

»Ditte Giese kommer til at spille en slags dobbeltrolle, fordi det ikke står klart, hvad det er for en kasket, hun har på. Skriver hun, som hun gør, fordi hun har erfaring med at være overvægtig? Eller er hun påvirket af, at Novo Nordisk har støttet hendes podcast og arbejdsplads økonomisk? Det står ikke klart for læserne.«

Ditte Giese er ikke længere redaktionschef for Heartbeats, men oplyser i et skriftligt svar, at hendes kommentar, »alene er min personlige holdning.«

Hun henviser samtidig til ledelsen på Heartbeats i forhold til spørgsmål om regler for sponsorerede indlæg.

Sten Schaumburg-Müller holder fast i, at indlægget skal deklareres uanset, om det er skribentens personlige holdning eller ej. 

»Det er meget muligt, det er hendes personlige holdning. Men det er sponsoreringen af podcast på Heartbeats, hvor Giese var redaktør, der bør angives i forbindelse med udgivelsen af kommentaren,« siger han. 

Vicedirektør for Heartbeats Christine Faarbæk har, som det fremgår af videoen øverst i artiklen, kun villet svare på spørgsmål til sagen skriftligt.

Forelagt eksperternes kritik oplyser hun på mail:

»Ditte Gieses kommentar har intet at gøre med de redaktionelle produktioner, som har modtaget et sponsorat for Novo Nordisk,« skriver Christine Faarbæk og påpeger, at de tre eksperter udtaler sig på en usand præmis, da hun slet ikke mener, der er en økonomisk forbindelse til Novo Nordisk. 

Hun afviser derfor også, at det skal fremgå af kommentaren, at Novo Nordisk har sponsoreret to podcasts om overvægt på Heartbeats. 

»Naturligvis ikke. Der er jo ikke noget at deklarere,« skriver hun i en mail. 

Presseansvarlig for Novo Nordisks danske datterselskab Markus Hochmuth oplyser i et skriftligt svar, at Novo Nordisk »kun ønsker åbenhed om deres rolle i samfundsdebatten«.

Rettelse: Det fremgik af en tidligere version af artiklen, at Ditte Giese var vært og redaktionschef på podcasten 'Tung Bagage',  det er hun ikke, men er derimod vært på podcasten 'Ditte Giese er blevet for tyk - særafsnit'. Begge podcast er sponsoreret af Novo Nordisk og udgivet på Heartbeats.