Dårlig lugt, mug i brusekabinen, en beskidt terrasse samt beskidte havemøbler og insekter. Det er nogle af de ting, som brugerne brokker sig over, når de ankommer til feriens sommerhus. For dårligt rengjorte sommerhuse er blandt sagerne, der fylder mest hos Ankenævnet for Feriehusudlejning.

»Det er selvfølgelig utilfredsstillende, hvis sommerhuset ikke er rengjort ordentligt ved ankomsten. Men det betyder ikke nødvendigvis, at det er så ubeboeligt, at du straks kan hæve lejemålet og få dine penge igen,« påpeger Susanne Aamannm, der er forbrugerjuridisk chef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, i en pressemeddelse.

Der er vigtigt, at brugeren af sommerhuset giver udlejeren mulighed for at løse problemet. Giver du ikke udlejeren den mulighed, så risikerer du at stå dårligt i en eventuel klagesag.

Det var tilfældet i en sag om et lejet sommerhus på Bornholm. Her mente forbrugeren ved ankomsten til sommerhuset, at der var for mange edderkopper til at bo der.

Udlejeren kunne imidlertid først løse problemet to dage senere, men forbrugeren flyttede på hotel den anden nat.

Forbrugeren krævede at få et andet sommerhus stillet til rådighed, men det afviste udlejeren.

Derfor afleverede forbrugeren nøglerne og forlod Solskinsøen.

Da forbrugeren efterfølgende krævede at få tilbagebetalt lejebeløbet, depositum og udgifter til hotel, nåede Ankenævnet for Feriehusudlejning imidlertid frem til, at forbrugeren ikke havde givet udlejeren mulighed for at rette op på manglerne, før forbrugeren hævede lejemålet.

Forbrugeren fik derfor ikke medhold i sit krav.

I et anden tilfælde fik forbrugeren dog medhold i, at feriehuset havde væsentlige mangler. Der var pletter på madrasserne, fryseren var tilfrosset og fliser i poolområdet var brudte, da vedkommende mødte op til sommerhuset.

Da udlejeren ikke kunne hjælpe med at udbredre problemet med det samme, kunne forbrugeren hæve lejemålet og få tilbagebetalt lejebeløbet.

»Er der tale om en mindre mangel, kan du eksempelvis have ret til et afslag i prisen, mens du ved væsentlige mangler kan have ret til at hæve købet. Det vil altid bero på en konkret vurdering, hvor væsentlig manglen er,« lyder det fra Susanne Aamann.