Lotte Hansen og hendes familie fik sig mildest talt en dårlig start på vinterferien.

For lørdag morgen havde de glædet sig til deres rejse til Gran Canaria og var derfor mødt op i god tid i Københavns Lufthavn.

Men hurtigt ændrede feriestemningen sig.

For flere SAS-fly var i weekenden forsinket eller helt aflyst grundet en arbejdsnedlæggelse blandt bagagepersonalet under selskabet SGH i Københavns Lufthavn.

Og det gik ud over Lotte og familien.

»Vi sidder ved gaten, da der pludselig over højttaleren bliver sagt, at vores fly er blevet forsinket grundet arbejdsnedlæggelsen,« fortæller Lotte Hansen.

Planen var, at de skulle være fløjet klokken 09.25, men de kom først af sted knap fire timer senere.

»Vi begyndte at boarde klokken 11, og vi tænkte derfor, at det ikke ville være så slemt med forsinkelse, men vi endte med at sidde i flyet i to timer, fordi vi ventede på bagagen. Vi endte først med at komme af sted kort efter klokken 13,« fortæller Lotte.

Foto: Presse-fotos.dk
Vis mere

»Vi sidder nu her fire mennesker, der er kommet for sent i gang med vores ferie, og har mistet en halv feriedag, og det er vi selvfølgelig vrede over,« slår hun fast.

Det er nemlig langtfra første gang, at familien er blevet ramt af arbejdsnedlæggelsen.

»Jeg er bare tosset, for da vi skulle af sted i sommer, var vi ramt af præcis samme strejke. Så nu har vi oplevet det to gange, og det er frustrerende.«

Men hvad Lotte også er frustreret over, er, at de ikke har mulighed for at få noget kompensation fra Apollo, som de har bestilt deres pakkerejse gennem.

I en besked fra Apollo, som familien har modtaget, lyder det:

'Da strejken fra Københavns Lufthavn er en ekstraordinær situation, kan Apollo eller Novair (flyselskabet, red.) ikke kompensere for flyforsinkelsen.'

»Det kan jo ikke være rigtigt, at man skal være dårligere stillet, fordi man køber en pakkerejse, det er jo helt vanvittigt. Vi har faktisk købt en pakkerejse i den tro, at man så ville være bedre dækket, så det holder jo ikke og er super frustrerende.«

Apollos pressechef, Glenn Bisgaard, forklarer over,for B.T., at der i weekenden har været rigtig mange af deres kunder, der har været ramt af strejken.

»Det er en dybt frustrerende situation, og jeg har ondt af alle dem, der har skullet af sted på ferie. Specielt fordi mange er kommet af sted uden bagage i første omgang,« siger han.

Han forklarer samtidig, at det er flyselskabet, i henhold til EUs passagerforordning, der skal kompensere i sager, hvor et fly er forsinket.

»Normalt er det sådan, at hvis flyet er mere end tre timer forsinket, så udløser det en eller anden form for kompensation fra flyselskabets side. Men det gælder ikke ved ekstraordinære omstændigheder, som det her er, så derfor er der ikke noget at gøre i den her situation. Hverken for rejse- eller flyselskaber,« slår han fast.

»Og det er selvfølgelig frustrerende for de mange rejsende.«

Søndag eftermiddag pålagde Arbejdsretten bagagepersonalet i lufthavnen at genoptage arbejdet. Men mandag lyder det, at SAS' bagagepersonale endnu ikke har genoptaget deres arbejde.

Passagerer risikerer også at komme af sted uden deres kuffert og opfordres derfor til at pakke de mest nødvendige ting i håndbagagen.