Lolland Kommune risikerer at gå fallit: 'Besparelserne kommer til at gøre ondt'
Kommunen skal stable flere hundrede millioner på benene for at undgå statslig administration.

Kommunen skal stable flere hundrede millioner på benene for at undgå statslig administration.

Der var torsdag indkaldt til borgermøde i Lolland Kommune.
Og et punkt var altoverskyggende på aftenens dagsorden.
Millioner fosser ud af kommunekassen, og der kommer meget få den anden vej.
Fortsætter Lolland Kommune kursen for 2026, rammer et dundrende underskud på 531 millioner. Derfor skal der spares nu, fortæller borgmester i kommunen, Marie-Louise Brehm Nielsen, til DR.
Ellers risikerer Lolland Kommune at komme under statslig administration.
»Nu er vi i en situation, hvor vi næste år rammer en likviditet på nul kroner, hvis vi ingenting gør. Så ulven er her nu,« siger borgmesteren, der er valgt for lokallisten 'Din Stemme'.
Byrådet forventer ifølge DR, at de kan få et særtilskud på omkring 300 millioner kroner, men der skal yderligere rejses 200 millioner kroner.
Underskuddet på en halv milliard er især skabt af et faldende befolkningstal i kommunen over mange år.
Borgmesteren understregede til mødet, at »besparelserne kommer til at gøre ondt« til efteråret.
Hvis en kommune kommer under statslig administration, overtager Indenrigsministeriet en del af kontrollen med økonomien, fordi kommunen ikke overholder de lovpligtige krav om likviditet i kassebeholdningen.