Lærere i de danske grundskoler må bruge mere tid på at få ro og orden i klasselokalet, end de gjorde for nogle år siden.

Det fremgår af den seneste rapport fra den såkaldte Talis-undersøgelse, der undersøger vilkårene for lærere og skoleledere på tværs af 55 lande.

Her står der ifølge Børne- og Undervisningsministeriet, at folkeskolelærerne må bruge 16 procent af undervisningstiden på at skabe tilstrækkelig ro til, at de kan undervise.

I privatskolerne lægger det beslag på 11 procent af tiden, og ser man på grundskolen som helhed, er der sket en stigning på 4 procentpoint siden 2018.

- I dag bruger lærerne for meget tid på at håndtere dårlig opførsel. Fra dette skoleår er der derfor blevet gode muligheder for at forkorte skoledagen og få en ekstra lærer eller pædagog med i timerne.

- Det kan være med til at sikre ro og orden. Men der er også brug for, at vi giver lærerne de rette værktøjer til at være den voksne i klasseværelset, når det er nødvendigt, siger børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) i en kommentar til tallene.

Han vil også undersøge, hvordan man kan klæde lærerne bedre på, så de nemmere kan træffe de nødvendige beslutninger i klasselokalet.

Danske lærere er dog ikke dårligere stillet end kollegerne i Norge og Sverige, der ifølge undersøgelsen bruger omtrent lige så lang tid på at sikre ro og orden.

Og kigger man på OECD-landene som helhed, er de danske tal lavere end gennemsnittet.

Til gengæld sker det ifølge undersøgelsen oftere på danske grundskoler, at en elev udviser problematisk adfærd i form af trusler, vold, hærværk eller tyveri end i OECD-landene i gennemsnit.

Det sker dog sjældnere end i Finland, Norge og Sverige.

Talis-undersøgelsen er tidligere gennemført i 2008, 2013 og 2018 og er kommet i stand via besvarelser fra 2488 tilfældigt udvalgte lærere, der underviser i udskolingen på 7. til 10. klassetrin.

/ritzau/