Søndag er sidste frist for kunstner Jens Haaning til at levere de 550.000 kroner tilbage, han lånte af et museum.

Men ifølge kunstneren skal museum Kunsten i Aalborg ikke forvente at se pengene på deres konto mandag morgen.

Det fortæller han i et interview med DR.

»Nej, selvfølgelig får de ikke deres penge at se på deres konto mandag morgen,« siger Jens Haaning til mediet.

Sådan endte kunstværket med at se ud - uden skyggen af penge.
Sådan endte kunstværket med at se ud - uden skyggen af penge. Foto: Kunsten
Vis mere

Kunstneren lånte 550.000 kroner af museet til et værk, der skulle indgå i udstillingen 'Work It Out'.

Oprindelig var det meningen, at kunstværket skulle have været to billedrammer med 25.702 euro i en ramme, og 338.122 kroner i en anden ramme.

Det skulle eksemplificere forskellen på en østrigsk og en dansk årsløn.

Men da museet i september åbnede pakkerne med det, de troede var rammer fyldt med penge, blev de noget overrasket. Her blev de nemlig mødt af to tomme glasrammer.

I stedet havde kunstner Jens Haaning lavet titlen på værket om til 'Take the Money and Run'. Og det var præcis det, han gjorde. Nemlig tog pengene og løb.

Ifølge kunstneren havde han lavet et nyt værk, der skulle sætte fokus på danske kunstneres arbejdsforhold.

Dengang sagde direktøren for Kunsten, Lasse Andersson, til B.T., at han forventede at få pengene tilbage, når fristen udløb.

»Det er jo en ekstraordinær oplevelse på godt og ondt. Det bliver meget ensidigt, når det handler om de penge, der ikke er der. Men der er jo også et kunstværk, hvor kunstneren forsøger at fortælle noget.«

Direktør for Kunsten i Aalborg vil ikke udtale sig, før fristens udløb ved midnat i dag.
Direktør for Kunsten i Aalborg vil ikke udtale sig, før fristens udløb ved midnat i dag. Foto: Henning Bagger
Vis mere

Ifølge DR vil direktøren ikke udtale sig om pengene igen før fristens udløb.

Historien om det spektakulære kunstværk nåede at gå hele verden rundt i medier som The New York Times, Washington Post og BBC.

Andre læser også