Otte mennesker mistede på brutal vis livet, da et godstog i januar 2019 kolliderede med et passagertog på Storebæltsbroen.

Efterfølgende fulgte der tekniske undersøgelser og rapporter fra blandt andet Havarikommissionen, men alligevel skete der – to år efter – dét, der ikke måtte ske.

Den 13. januar 2021 klokken 15.20 opdagede en bilist på Storebæltsbroen nemlig, at der var »noget galt med en godsvogn«, som kørte mod vest.

Havarikommissionen fik herefter stoppet godstoget, og ved nærmere inspektion kunne man konstatere, at en trailer havde rykket sig ud og sad skævt.

En episode, der i dag har fået Havarikommissionen til at kritisere DB Cargo og Trafikstyrelsen i en rapport.

Godstraileren mødte heldigvis ikke et passagertog på sin vej, men hvis det havde været tilfældet, kunne det potentielt være endt fatalt.

»Vi kan ikke sige, om traileren var blevet ramt, hvis et tog havde kørt forbi, men vi kan sige så meget som, at det er en meget alvorlig hændelse, og at der potentielt var risiko for, at det kunne resultere i en ulykke, som den vi så i 2019,« siger Bo Haaning fra Havarikommissionen.

Konklusionen i den nye undersøgelse er, at den type låse, som togvognen kørte med, var lavet på en måde, så den reelt ikke holdt traileren fast ved et lodret træk.

Det vidste DB Cargo, men selskabet fortsatte alligevel med at bruge vogne med den pågældende lås indtil hændelsen for et år siden, hvilket Havarikommissionen kritiserer.

DB Cargo indberettede problemet til Trafikstyrelsen, som oprettede en tilsynssag. Men selv om styrelsen spurgte ind til sagen, endte styrelsen med at acceptere forklaringen fra DB Cargo om, at låsen var godkendt.

Derfor kritiserer Havarikommissionen også Trafikstyrelsen i den nye undersøgelse.

Bo Haaning understreger dog, at der i dag ikke er samme risiko, efter man har fået udstedt et påbud mod brugen af den specifikke skammel.