Lyt til artiklen

Alt er blevet dyrere. Eller, det vil sige næsten alt.

For mens priserne på mad, energi, varme og offentlig transport skyder i vejret, går det ikke så hurtigt for alkohol – og det er et problem.

Sådan lyder advarslen fra Kræftens Bekæmpelse.

»Hvis vi vil gøre noget ved danskernes alt for høje alkoholforbrug, må vi trykke på de knapper, der virker. Og så er det problematisk, at vi i dag – relativt set – skal have færre penge op af lommen, når promillen skal op,« siger Peter Dalum, der er projektchef hos Kræftens Bekæmpelse, i en pressemeddelelse.

Hvor de generelle priser er steget med 46 procent siden 2002, er priserne på alkohol blot steget med 26 procent – blandt andet fordi der siden 2002 har været flere lempelser på afgiften ved køb af alkohol.

Prisen på alkohol har en betydning på, hvor meget der bliver drukket. Derfor er det også WHOs absolut mest prioriterede værktøj til at forebygge et skadeligt alkoholforbrug, at prisen er høj.

Særligt de unge i Danmark har en kedelig rekord som europamestre i druk.

»Unge er prisfølsomme og lader sig i særlig grad påvirke af priserne, når de vælger deres indkøb. Derfor er det paradoksalt, at netop alkoholsodavand, der er meget populære blandt unge, er faldet i pris. Det hænger ikke sammen, at vi på den ene side vil gøre unges drikkekultur sundere, og på den anden side gør det billigere for dem at købe alkohol,« siger Peter Dalum.

Prisen på alkoholiske læskedrikke er faldet med 13 procent siden 2016 i kroner og øre.
Prisen på alkoholiske læskedrikke er faldet med 13 procent siden 2016 i kroner og øre. Foto: SUZANNE PLUNKETT
Vis mere

Mens de generelle priser steget med 46 procent siden 2002, er ikkealkoholiske drikkevarer steget med 33 procent. Og samtidig med, at prisen på alkoholiske drikkevarer er steget med 26 procent, er prisen på alkoholiske læskedrikke faldet med 13 procent i perioden fra 2016 til 2022.

Det er således blevet billigere at købe alkoholiske læskedrikke.