Selv om Københavns Lufthavn tidligere i år besluttede at købe en droneradar, var systemet ikke anskaffet, da medarbejdere i lufthavnen den 22. september så droner over lufthavnen.
Det skyldes, at staten nu ejer hovedparten af lufthavnen, og at et indkøb af en radar derfor skal sendes i udbud - og udbudsmaterialet er først klar nu.
Det siger Kristoffer Plenge-Brandt, som er driftsdirektør og den øverste sikkerhedsansvarlige i Københavns Lufthavn, til Berlingske.
- Vi har sat det i gang i starten af 2025, men qua at vi blev overtaget af staten, bliver vi underlagt udbud. Og nu står vi klar til at gå videre med projektet og har forskellige dialoger om det, siger han til avisen.
98,6 procent af aktierne i Københavns Lufthavn blev fra oktober overtaget af staten via Finansministeriet.
Lufthavnens eneste dedikerede dronedetektion, da dronerne kom, var således det kinesiske dronedetektor DJI Aeroscope, som ikke er en radar, og som derfor alene kan opfange radiosignaler fra bestemte producenter.
Driftsdirektøren siger dog til Berlingske, at lufthavnen også havde andre systemer til rådighed - men han afviser at sige hvilke.
For at kunne se hvor og hvordan dronerne fløj den 22. september, ville det have krævet den slags droneradar, som lufthavnen ønsker at købe, skriver Berlingske.
En droneradars fordel er, at den kan opdage dronerne, når de kommer, og at den kan følge dem og se, hvor de flyver hen.
Dronerne blev 22. september identificeret ved, at medarbejdere så dem, og man har efterfølgende kunne se såkaldte dronetracks i systemerne, forklarer Kristoffer Plenge-Brandt.
Udbudsmaterialet er nu klar, lyder det, men Kristoffer Plenge-Brandt kan til Berlingske ikke sætte præcis dato på, hvornår man forventer at være igennem udbudsprocessen.
Det er ifølge ham dog meget højt oppe på agendaen, og han siger, at man arbejder hurtigt på det.
/ritzau/