I 2035 skal det hele forbindes endnu mere.

Det sker blandt andet ved, at man vil etablerer endnu en metrolinje – nemlig M5.

Det oplyser Københavns Kommune Økonomiforvaltning i en pressemeddelelse.

»København skal i 2035 være bundet endnu bedre sammen med metro mod Refshaleøen og Lynetteholm. Derfor har forligskredsen bag Lynetteholm nu besluttet at arbejde videre med en ny metrolinje M5,« skriver de i pressemeddelelsen og fortsætter:

»Samtidig vil kredsen igangsætte en undersøgelse af metronettets udvidelse til flere bydele - fx Bispebjerg, Brønshøj-Husum, Valby, Amager, Frederiksberg, Hvidovre, men også Malmø.«

To forskellige linjer har været i offentlig høring ift. metroens fremtidige udvikling, som samtidig skal understøtte en metroføring mod Lynetteholm. En lilla linje fra Københavns Hovedbanegård via Amagerbrogade til Refshaleøen og Lynetteholm, og en orange linje fra Østerport til Refshaleøen og herfra til Lynetteholm.

Foto: Københavns Kommune
Vis mere

Nu har forligskredsen besluttet at gå videre med den lilla linje, M5, som rummer 10 stationer herunder et stop på Østerport.

»København skal have meget mere metro, som løfter den kollektive trafik og binder byen sammen på en grøn, bæredygtig og social måde. Derfor er jeg glad for, at et flertal på Rådhus nu har valgt at gå videre med en ny M5 linje, der skal stå færdig i 2035 og sikre metro mod Refshaleøen og Lynetteholm,« siger overborgmester, Sophie Hæstorp Andersen (S).

»Men jeg synes det er helt oplagt, at vi allerede nu starter undersøgelsen af, hvordan vi får metro til andre bydele. Det kan fx være til Nordvest, Frederiksberg og Hvidovre - og på sigt mod Malmø. Jeg håber, at mine kollegaer vil være med til skabe mere metro på tværs af hele København.«

Det samlede restfinansieringsbehov for M5 fra Kbh H til Lynetteholm N er beregnet til 14,7 mia. kr. (2020-priser). Videreførelse fra Lynetteholm til Østerport er endnu ikke beregnet.