Den kendte ekspolitiker og skuespiller Klaus Bondam afslører for første gang detaljer fra sin tid som bestyrelsesmedlem for de skandaleramte hvide bycykler, der har kostet skatteborgerne knap 100 millioner kroner.

I 2021 var Bycykelfonden i konkrete forhandlinger om et salg af bycykelsystemet til det italienske firma Sitael.

Firmaet skulle overtage bycykelsystemet og de cykler, der løbende er købt ind for millioner af skattekroner.

Det afslører et internt bestyrelsesreferat fra Bycykelfonden fra 24. juni 2021, som B.T. er kommet i besiddelse af.

Klaus Bondam forlod i 2021 pludselig Bycykelfondens bestyrelse. Nu fortæller han hvorfor.
Klaus Bondam forlod i 2021 pludselig Bycykelfondens bestyrelse. Nu fortæller han hvorfor. Foto: Mathias Svold
Vis mere

Det fik den tidligere radikale profil og skuespiller Klaus Bondam til at forlade bestyrelsen, fremgår det af bestyrelsesreferatet.

Dermed kastes der for første gang lys over, hvordan ledelsen i Bycykelfonden helt konkret forsøgte at redde den skrantende økonomi for de hvide bycykler, der for to måneder siden gik konkurs efter at have modtaget 96 millioner skattekroner.

»Jeg havde ikke tillid til den salgsproces, der var i gang. Man var i gang med at sælge hele bycykelsystemet for en slik til et italiensk firma, og med alle de skattekroner, der var brugt på bycyklerne, kunne jeg ikke se mig selv være en del af det mere. Det var forkert,« uddyber Klaus Bondam over for B.T.

»Prisen var symbolsk. Man ville nærmest forære bycyklerne til det italienske firma,« fortsætter han.

Klaus Bondam sad i bestyrelsen i Bycykelfonden fra 2019 til 2021 samtidig med, at han var direktør i Cyklistforbundet. Det var i samme periode, at Bycykelfonden og dets datterselskab Bikeshare kæmpede en desperat overlevelseskamp efter flere år med tab.

Så sent som i 2022 fik Bycykelfonden et ekstraordinært tilskud på 1,5 millioner kroner fra Københavns Kommune til 100 nye cykler, men lige lidt hjalp det.

Københavns Kommune udbetalte de 1,5 millioner kroner på trods af, at fonden var nødlidende, og eksperter har kritiseret Københavns Kommune for at have ageret økonomisk uansvarligt.

Senest har B.T. så kunnet fortælle, at kurator har solgt Bycykelfondens 1.100 cykler for rundt regnet 100.000 kroner. Beløbet omfatter de 300 nye cykler, som i 2022 blev indkøbt for fire millioner kroner.

De københavnske bycykler, som de tog sig ud sidste år. Nu er de fjernet fra gaderne, efter at Bycykelfonden er gået konkurs.
De københavnske bycykler, som de tog sig ud sidste år. Nu er de fjernet fra gaderne, efter at Bycykelfonden er gået konkurs. Foto: Byrd/Frej Rosenstjerne
Vis mere

Klaus Bondam er ikke i tvivl om, hvad man skulle have gjort i stedet.

»Man skulle have ladet det gå konkurs. Det var ikke realistisk, at det kunne fortsætte. Til sidst var der også kun én medarbejder tilbage (direktør Tina Füssel, red.), og helt konkret kunne vi i bestyrelsen ikke få en juridisk vurdering af, om det var lovligt at sælge det hele til et italiensk firma. Derfor valgte jeg at træde ud af bestyrelsen,« siger Klaus Bondam.

Du var bestyrelsesmedlem. Foreslog du selv, at man skulle lade det gå konkurs?

»Det var noget, jeg talte med de andre bestyrelsesmedlemmer om. Men nej, det blev aldrig til et konkret forslag,« siger Klaus Bondam.

Bestyrelsesreferatet bekræfter, at Klaus Bondam i mere end et halvt år forsøgte at få en juridisk vurdering af, om det var lovligt at sælge datterselskabet.

Da det ikke lykkedes, valgte han at træde ud af bestyrelsen. Ifølge bestyrelsesreferatet fik direktør Tina Füssel og Niels E. Bjerrum efterfølgende mandat til at sælge de hvide bycykler.

Det er ikke lykkedes at få en kommentar fra tidligere direktør Tina Füssel eller forhenværende bestyrelsesformand Niels E. Bjerrum til denne artikel.