Johansenmode.dk, pedersen-butik.dk og elinakobenhavn.com er alle danskklingende hjemmesider.
Men nu advarer Forbrugerombudmanden mod de tvivlsomme netbutikker, da man fortsat modtager klager over netbutikker, der ikke leverer de varer.
Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.
»Det bliver stadig sværere at beskytte danske forbrugere mod svindel fra falske netbutikker. Selv når én svindelbutik lukkes, oprettes der blot en ny side under et andet navn,« siger Forbrugerombudsmand, Torben Jensen, ifølge en pressemeddelelse:
»Derfor er det nødvendigt, at forbrugerne får gode vaner, når de handler på nettet – og bruger et par minutter på research, inden de gennemfører et køb fra en hjemmeside, de ikke kender.«
Ofte er det muligt at returnere varerne. Men, det er et 'men'.
For når varerne returneres til selskabernes lager i udlandet, koster returen næsten det samme som selve varen – eller varen skal sendes retur for egen regning.
De danskklingende hjemmesider reklamerer ofte på sociale medier og kan ofte snyde folk.
Det kan blandt andet være hjemmesidens opsætning med dansk skrift og prisen i kroner samt betalingen, som kan se legitim ud ved første øjekast.
Men kigger man lidt nærmere, mangler der ofte oplysninger om virksomheden bag, som eksempelvis et CVR-nummer eller adresse – desuden kan aftalevilkårene måske virke maskineoversat.
Klagerne bliver af Forbrugerombudsmanden videresendt til politiet, da der efter ombudsmandens opfattelse kan være tale om bedrageri.
