Kirsten Mundbjerg og manden er et af mange eksempler på danskere, som har haft en kedelig oplevelse med rejseselskabet Detur.

For B.T. har i lang tid kunnet afdække ferieklare danskere, som har modtaget en kedelig mail fra Detur om, at deres ferie er blevet aflyst.

Kirsten Mundbjerg havde købt en ferie til Tyrkiet til sin mand i 60-års fødselsdagsgave, men bare tre dage før afrejsen fik de mail om, at rejsen var blevet aflyst. De skulle have været afsted den 25. september.

»Vi gik fuldstændig i knæ. Det var jo bare en gave, som vi glædede os til at nyde. Det var første gang, at vi skulle afsted uden vores børn,« siger Kirsten Mundbjerg og fortsætter.

»Vi var også lidt i panik, for vi vidste ikke, om vi skulle bestille en ny rejse, eller om vi bare skulle møde op på arbejde igen i stedet for at holde ferie. Det var rigtig træls,« siger Kirsten Mundbjerg.

I aflysningsmailen lyder det blandt andet, at de seneste års turbulens og udfordringer for rejse-, transport- og turismebranchen var begrundelsen for aflysningen.

Turen til Tyrkiet koster 5.500 kroner, og Kirsten Mundbjerg har intet hørt fra Detur om refundering af pengene.

Hun regner med at kunne få refunderet 3.500 kroner fra sin bank. De resterende 2.000 kroner blev overført via MobilePay fra Kirsten Mundbjergs mor. Men man har ikke mulighed for at gøre indsigelse hos banken, hvis man har betalt med MobilePay.

Kirsten Mundbjerg anede ikke uråd, da hun bestilte rejsen hos Detur, men efter aflsyningsmailen tikkede ind, kunne hun godt se, at den ikke var god.

»Når jeg ser tilbage, så skulle jeg da ikke have gjort det, men det virkede bare, som om de havde styr på det. Det så jo fint og fornuftigt ud, og hotellerne så også rigtigt fine ud, så der var ingen alarmklokker, da jeg kiggede,« siger Kirsten Mundbjerg.

Kirsten Mundbjerg har ligesom mange andre danskere forsøgt at komme igennem til Detur, men de er ikke vendt tilbage på hendes henvendelser.

B.T. har henvendt sig til Detur for en kommentar, men de er endnu ikke vendt tilbage på vores henvendelse.