»Det er bare irriterende, at jeg siger 500 gange, at vi ikke skal lave det fucking lort. Amen helt ærligt.«
Nogenlunde sådan faldt ordene fra den populære streamer og influencer på mediet Twitch, Rasmus Søndergaard, efter at han havde været i B.T.s mediepodcast 'Q&CO' med Henrik Qvortrup som vært.
Reaktionen kom, fordi sidstnævnte begyndte at stille kritiske spørgsmål til Søndergaards Red Bull-sponsorat.
Energidrikken må nemlig ikke markedsføres direkte over for børn under 18 år.
Da Henrik Qvortrup borede i Rasmus Søndergaards påstand om, at han ikke ved, om han har seere under 18 år, gik interviewet i hårdknude.
Søndergaard stoppede interviewet, gav sin telefon til sin manager Simon og rasede i stedet ud i sin egen livestreaming af interviewet på Twitch.
»Jeg fucking siger det til min manager Simon, at jeg ikke skal lave det her fis. Så fucking presser han mig til det,« lød det fra Rasmus Søndergaard.
Ifølge en ekspert er reaktionen ikke en overraskelse.
»Det er ikke usædvanligt, at når influencere får kritik fra medierne, så føler de sig lidt på bagbenene. For pludselig kan de ikke styre, hvad der kommer ud,« siger Troels Johannesen, der er strategisk kommunikationsrådgiver i Moment Kommunikation.
Ifølge eksperten skyldes det den måde, som influencerne udkommer på.
»De er ikke vant til, at der er nogle, der går kritisk til dem. De er vant til at få mange likes og roser. At der er et positivt billede af dem og det, som de foretager sig,« siger han.
Og det skorter ikke på eksempler, hvor influencere har haft det svært med kritik fra etablerede medier.
Det gælder blandt andet da influenceren Cecilie Hougaard - der kalder sig Cillemouse - havnede i en shitstorm, da hun i en bog og senere i et interview i DR's 'Deadline' ville gøre op med den såkaldte perfekthedskultur. En kultur hun ifølge kritikere selv bidrager til med med sine glansbillede-opdateringer af sit liv med kæresten, musikeren Christopher.
Istedet for at deltage i den debat, hun selv havde startet, gik efterfølgende i flyverskjul og gav kun lyd fra sig på sine egne sociale medier, hvor kritikken var fraværende. På egne sociale medier blev hun overdænget med roser og kærlighed fra sine fans.
Men spørger man Troels Johanneson, er det helt på sin plads, at influencere får kritiske spørgsmål.
»De har en stor magt og indflydelse. Mange af dem når ud til flere mennesker end de etablerede medier, så derfor er det selvfølgelig også rimeligt, at der en gang imellem bliver stillet kritiske spørgsmål til dem,« siger Troels Johannesen.
Streamerne Rasmus Søndergaard var midt i en 14-dages 'subathon' (en døgnkontinuerlig stream), da han blev interviewet i Q&CO. Derfor blev Søndergaards efterfølgende reaktion vist live for hans egne fans.