Der er grund til at rose regeringen og De Konservative for den finanslov, som de præsenterede torsdag.
Det mener Jørn Grønkjær, der er bestyrelsesleder for Elbilforeningen.
»Vi vil gerne rose regeringen og Konservative for at forhindre en nedgang i markedet for mellemstore og store familievenlige elbiler. Dette er en sejr for klimaet,« siger han.
Rosen skyldes, at finansloven udskyder de voldsomme afgiftsstigninger på elbiler, som stod til at begynde at træde i kraft fra nytår.
Planen var, at afgifterne på elbiler skulle stige år for år frem mod en fuld indfasning i 2035.
Når afgifterne er fuldt indfaset, vil Danmarks mest solgte elbil, Skoda Elroq, komme til at koste 530.000 kroner mod de 350.000 kroner, som den koster i dag.
Men nu bliver afgiftsstigningerne altså udskudt et år.
Selvom Jørn Grønkjær glæder sig over udskydelsen, bør politikerne ifølge ham gøre andet og mere end blot at udskyde de planlagte afgiftsstigninger.
»Overordnet bør bilbeskatning reformeres til et afgiftssystem, fra som i dag at være værdibaseret – procent af bilens pris – til teknisk baseret – bilens tekniske egenskaber som energiforbrug og lokal CO₂-udledning,« siger han og tilføjer:
»Dette bør politikerne nu sætte sig sammen og se på. Da vil Danmark komme i verdenstoppen på elbil.«

