Lyt til artiklen

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

I marts måned bliver en ny it-løsning, der står bag den offentlige digitale post i Danmark, lanceret. Det er fire måneder efter den oprindelige plan, og nu er ekstraregningen dumpet ind.

Den nye løsning skal stå for afsendelsen af digital post mellem 600 myndigheder, 800.000 virksomheder og 4,5 millioner borgere i landet.

Digital Post skulle have været lanceret 30. november 2021, men blev udskudt med begrundelsen om, at det var coronapandemien, der gav forsinkelser.

Dog er det senere blevet dokumenteret, at der var »panik« omkring projektet hos regionerne op til lanceringen, og at de frygtede overgangen, skriver Digitech.

Den nye dato er 21. marts, men ventetiden er ikke gratis. Det oplyser Version 2.

For ekstraregningen lyder 74 millioner kroner. Det er, hvad finansminister Nicolai Wammen (S) har anmodet om ved Folketingets Finansudvalg.

41,8 millioner skal bruges til projektudgifter frem til 21. marts, hvor projektet bliver udrullet.

Resten af beløbet skal bruges på at holde gang i både Digital Post og strukturen bag e-Boks, da der vil være en overgangsperiode, der bliver længere, nu hvor projektet er udskudt.

Ekstraregningen betyder også, at der vil være færre gevinster end regnet ved Digital Post.

Først havde man forventet 244,1 millioner kroner over 15 år, men nu er regner man kun med bruttogevister på 86,5 millioner kroner.

Andre læser også