Ikke alle er lige begejstrede for regeringens genåbningsplan for detailbutikkerne. Slet ikke Rami Jansen, der er administrerende direktør i ILVA.

I genåbningsplanen lyder det nemlig, at alle detailbutikker under 5.000 kvadratmeter frit kan holde åbent. Men butikker over denne grænse må kun åbne for et begrænset antal kunder, der har bestilt tid.

Rami Jensen ser det som positivt, at butikkerne overhovedet må åbne, men han forstår ikke, at det skal handle om størrelsen på butikken.

»Jeg undrer mig over den manglende logik. Det giver simpelthen ingen mening at sætte krav ud fra kvadratmeter,« siger Rami Jensen.

Rami Jensen ser ikke meget logik i genåbningsplanen. Foto: Privat.
Rami Jensen ser ikke meget logik i genåbningsplanen. Foto: Privat.
Vis mere

Rami Jensens butikker er et tydeligt eksempel. Han har en butik på Frederiksberg på 1.500 kvadratmeter, der frit må holde åbent.

Og så har han også en butik i Esbjerg. Den er 6.000 kvadratmeter og må kun holde åbent for enkelte kunder, der har bestilt tid.

Det paradoksale er bare, at butikkerne har lige mange årlige kunder. Faktisk har den mindre butik på Frederiksberg en lille smule flere.

»Vi er glade for, at butikkerne må holde åbent. Det er ikke det. Men det illustrerer, at der simpelthen ikke er logisk at sætte grænsen ud fra kvadratmeter, for det afgør ikke, hvor der kommer flest kunder.«

Ifølge Rami Jensen har ILVA brug for de mange kvadratmeter af den simple årsag, at udstillingsvarerne er større end i andre butikker, hvilket også gør sig gældende for mange andre butikker som for eksempel bilforhandlere.

»Vi har mange kvadratmeter, fordi vi sælger store ting. Solgte vi øreringe, vil vi ikke have brug for så meget plads. Jeg tror ikke, der er nogen, der har stået i kø om morgenen ved en bilforhandler for eksempel,« siger Rami Jensen.

Ifølge Rami Jensen har møbelbutikker som ILVA generelt færre kunder end for eksempel en skobutik. For de store varer i butikkerne er ikke lige noget, man går ud og impulsshopper.

»Man kan godt browse rundt i flere skobutikker, men i store møbelbutikker har folk ofte forberedt sig hjemmefra. For varerne er også ofte dyrere.«

Rami Jensen mener, at det vil være langt mere logisk udelukkende at kigge på kvadratmeter per kunde, ikke for den samlede butik.

»Det vil være nemt at arbejde med for den enkelte butik. Vi kunne tælle kunderne. Det er ikke restriktioner generelt, jeg angriber. Det er logikken bag kvadratmeterne.«