Hvis der fortsat skal serveres en Gilleleje Strand-cocktail med håndpillede, hvidløgsdampede rejer, så skal der til at ske noget. For det mere end 100 år gamle strandhotel har store problemer med at få besat stillingen som kok i køkkenet.

»Vi mangler i den grad en kok, og vi har søgt i flere måneder uden held. Vi har slået stillingen op på Jobindex ad flere omgange, og den ene gang fik vi ikke én eneste ansøgning,« siger Gitte Artby, der er indehaver af Hotel Gilleleje Strand.

Indtil videre har manglen på en ny kok ikke betydet for Hotel Gilleleje Strand, at de har måttet sige nej til store selskaber. Men det vil det gøre på den lange bane, fortæller Gitte Artby.

»Det slider på vores gode medarbejdere, at de bliver nødt til at møde ind på fridage, hvis der kommer selskaber, og vi har brug for ekstra arbejdskraft. På den lange baner kan det betyde forringelse og afvisning af selskaber,« siger Gitte Artby.

Ifølge indehaveren af strandhotellet fejler opslaget ikke noget.

»Vi har lavet et fint jobopslag, og vi har en god arbejdsplads, et fint menukort og en god atmosfære på arbejdspladsen. Og så er det en helårsstilling, vi har slået op. Det er ikke engang en sæsonbaseret,« siger Gitte Artby.

Gitte Artby foran Hotel Gilleleje Strand.
Gitte Artby foran Hotel Gilleleje Strand. Foto: FOTO: Privat
Vis mere

Hun henviser til, at det er manglen på kokke og medarbejdere i restaurationsbranchen generelt, der er skyld i problemet.

Den teori bliver bekræftet af restaurations- og hotelbranchen.

»Det er en alvorlig udfordring, og det gælder over hele landet. Der mangler kokke fra Skagen til Gilleleje, og det er særligt de faglærte, der er en mangelvare,« siger adm. direktør for brancheforeningen Horesta, Katia K. Østergaard.

Direktøren peger på, at det blandt andet skyldes en eksplosiv vækst i hotel- og restaurationsbranchen de seneste år.

»Både danskere og turister går i langt højere grad ud og spiser. Derudover er der også mange faglærte, der søger mod virksomhedskantiner, hvor arbejdstiderne er mere normale,« siger Katia K. Østergaard.

Horestas direktør fortæller desuden, at samme mangel gælder for tjenere samt resten af branchen.