Så kører bussen!

Danmarks første førerløse bus er taget i brug.

Kort før middagstid torsdag indviede transportminister Benny Engelbrecht (S) 'SmartBus' på dens jomfrutur ad Astrupstien i Aalborg Øst.

»Bussen gør det muligt at komme endnu lettere rundt i byen. Det gælder særligt de mange ældre, der bor her i området. Det håber jeg vil tjene til inspiration i andre dele af landet,« sagde ministeren, inden han spændt hoppede ind i kabinen.

Ruten er godt to kilometer lang med 10 stoppesteder. Her skal Aalborg Kommunes nye grønne vidunder bringe op til 11 passagerer ad gangen fra sted til sted.

Det betyder, at blandt andet gangbesværede beboere i området bliver langt mere mobile helt lokalt, ligesom de fremover også vil have lettere ved at koble sig på den øvrige offentlige trafik i Aalborgs østlige del.

Carl Johan Jørgensen er en af de mange, som har set frem til at få Danmarks første førerløse og selvkørende bus lige i nærheden:

»Hvis nu den lige vil køre en lille smule længere op mod skolen, hvor jeg bor, så vil det være helt perfekt,« sagde han med et skævt smil, mens han sammen med et par håndfulde øvrige passagerer sad bænket i et af de polstrede sæder på sin allerførste tur.

Han er ikke i tvivl om, at han vil komme til at bruge den nye SmartBus.

»Jeg vil da springe på, når lejligheden byder sig. Jeg synes, det er fantastisk, at vi har fået den. Vi er jo nummer ét i Danmark med førerløse busser,« siger Carl Johan Jørgensen.

Selv om både de lokale, forskerholdet fra Aalborg Universitet, kommunens folk, transportministeren og mange andre længe har set frem til den store dag, da pilotprojektet skulle stå sin prøve, blev det dog ikke en decideret flyvende start.

Jomfruturen med Benny Engelbrecht i sædet var i al fald ikke med 'fuld speed'. Langtfra, faktisk.

Det mindede en hel del mere om dengang, det første damplokomotiv rullede over den nordamerikanske prærie. Da gik der en mand foran med et flag ligesom for at markere, at nu kom toget.

For med alle områdets børnehave-poder, de lokale beboere og flere hundrede andre nysgerrige til torsdagens indvielse flyttede 'SmartBus' sig ikke mange meter ad gangen, før dens mange intelligente følere automatisk stoppede bussen med et ryk, fordi så mange mennesker ville tæt på.

Det er selskabet Holo, som står for udviklingen af de to førerløse busser, der kommer til at køre på ruten.

Busserne navigerer via sensorer og registrerer alt 360 grader rundt om bussen i en omkreds af 60 meter.

Forsøgsperioden varer de næste to år, og det er gratis at hoppe af og på.

Når hurlumhejet med ministerbesøg, hornorkester og skolekor er vel overstået, bliver der mulighed for at komme helt op i topfart: 18 kilometer i timen.