Hedebølge aflyser letbanetog mellem Hornslet og Grenaa lørdag
Skinnerne kan udvide sig i varmen, og det får Aarhus Letbane til at indstille letbanetog fra lørdag middag.

Skinnerne kan udvide sig i varmen, og det får Aarhus Letbane til at indstille letbanetog fra lørdag middag.

Høje temperaturer betyder, at Aarhus Letbane fra lørdag klokken 11.00 aflyser kørslen med letbanetog mellem Hornslet og Grenaa.
Det skriver letbaneselskabet i en pressemeddelelse.
Kørslen med tog vil være aflyst frem til lørdag aften klokken 22.00. Der indsættes togbusser som erstatning, skriver selskabet.
Varmen betyder, at skinnerne bliver så varme, at man ikke kan køre med den normale hastighed på strækningen mellem Hornslet og Grenaa.
- Reglerne kræver, at vi nedsætter hastigheden ved ekstremt høje temperaturer, fordi skinnerne bliver påvirket.
- I den nuværende situation har vi ikke mulighed for at gennemføre de nødvendige tilpasninger på hele strækningen, og derfor har vi valgt midlertidigt at indstille driften mellem Hornslet og Grenaa, skriver letbanen i meddelelsen.
På strækningen mellem Aarhus Hovedbanegård og Hornslet vil letbanetogene køre, men hastigheden nedsættes enkelte steder.
Det kan medføre forsinkelser, oplyser letbaneselskabet.
Ekstrem varme kan ifølge selskabet få skinnerne til at udvide sig. Det kan i værste fald føre til såkaldte "solkurver", hvor sporet forskyder sig sidelæns.
Det er en situation, der kan medføre risiko for afsporing, lyder det.
- For at reducere belastningen og opretholde en forsvarlig drift anvender man typisk hastighedsnedsættelser eller - som i dette tilfælde - midlertidig indstilling af driften, skriver letbanen.
Aarhus Letbane opfordrer alle passagerer til at tjekke Rejseplanen.dk eller Midttrafik.dk.
En varslet hedebølge rammer ifølge Danmarks Meteorologiske Institut (DMI) Danmark fra fredag middag til søndag aften.
Der ventes mange steder temperaturer over 30 grader. Lørdag og søndag kan det "blive et nøk varmere med temperaturer op til 35 grader", skriver DMI på sin hjemmeside.
/ritzau/