80 til 100 gange i løbet af de sidste tre år har han spændt sig selv og sit kamera fast til et fly.

Med den fremgangsmåde har han taget tusindvis af billeder af København fra luften, og nu har Nicolas Cosedis samlet de bedste i fotobogen ‘Byen fra skyen’, der udkommer 29. oktober fra forlaget Strandberg Publishing.

Han har været optaget af fotografi, siden han som barn fløj med små fly i Arizonas ørken, og nu har han gjort sin drøm til virkelighed.

Det har dog ikke været let.

Økonomisk er det en dyr fornøjelse at være luftfotograf, da en enkelt flyvetur kan koste helt op til 8-12.000 kroner.

Selve fotograferingen er heller ikke bare at sætte sig ind i et fly med et kamera.

Med 300 kilometer i timen skal han så nå at fange jorden i det splitsekund, flyet er i den rigtige vinkel.

Han har fløjet året rundt, og om vinteren kan temperaturen på ydersiden af et fly nogle dage føles som 60 minusgrader. På et tidspunkt frygtede han for, at spidsen på hans pegefinger var ved at fryse af.

Flyfotograferingen kræver ifølge Cosedis nærmest telepatisk kommunikation mellem ham og piloten. Når han flyver med den rette pilot, kan han dirigere, i hvilken retning piloten skal flyve med fem graders præcision, på trods af den øredøvende støj.

Nicolas Cosedis har fremhævet sine yndlingsbilleder fra ‘Byen i skyen’ over for B.T.

‘Kartoffelrækkerne’, Østerbro i 450 meters højde

Kartoffelrækkerne. Foto: Nicolas Cosedis.
Kartoffelrækkerne. Foto: Nicolas Cosedis.
Vis mere

»Det er et af mine all-time favoritmotiver, og det første billede i bogen. Jeg skyder billedet en gang om måneden, og der er altid et eller andet, der er ændret. På det her kan du se, at der har været brand i et tag, så det er blevet renoveret.«

»De fleste københavnere elsker Kartoffelrækkerne, men fra udenlandske følgere så lyder kommentarerne: ‘Ej, hvor er det synd for de stakkels mennesker, der bor i de huse’ og ‘Hvorfor skal de se så ens ud?’ Men når man går rundt i Kartoffelrækkerne er det tydeligt, at der ikke er nogen form for ensretning i kvarteret. Det er det ikke fra luften,« fortæller Nicolas Cosedis.

Øresundsbroen i 1,5 til 2 kilometers højde

Øresundsbroen. Foto: Nicolas Cosedis.
Øresundsbroen. Foto: Nicolas Cosedis.
Vis mere

»I den højde får vi et helt andet view på det. Vi har størrelsesforholdet i form af et kæmpe skib, som ser så bittelille ud. Vi får ideen om den her LEGO-miniatureby, hvor alting ser hyggeligt ud. Samtidig er der vejraspektet i det. Danskerne synes, det er sjovt at snakke om vejret, og det her billede viser, hvor forskelligt vejret kan være inden for det her område. Det ser helt efterårsagtigt ud, men det er faktisk taget i maj,« siger Nicolas Cosedis.

Superkilen, Nørrebro i 450 meters højde

Superkilen. Foto: Nicolas Cosedis.
Superkilen. Foto: Nicolas Cosedis.
Vis mere

»Det er et bakket og rekreativt område, som er så flot at fotografere fra jorden, men oppefra træder det frem med en helt anden karakter. Mange københavnere har taget området til sig; det er ikke kun lokale, der bruger det. Det er et område, der trækker folk ud af Indre By, og det synes jeg, er fantastisk.«

»På det her billede skal piloten lægge flyet 65 grader ned, og så skal jeg selv hælde de sidste 25 grader ud af flyet for at få et billede i 90 grader,« fortæller siger Nicolas Cosedis.

‘De Runde Haver’, Nærum i 450 meters højde

De Runde Haver, Nærum. Foto: Nicolas Cosedis.
De Runde Haver, Nærum. Foto: Nicolas Cosedis.
Vis mere

»Der er mange i udlandet, der siger, at det er dårligt planlagt, men tanken er jo netop at skabe nogle eksklusive områder, hvor folk har deres egen hæk og ikke skal skændes med naboerne.«

»Første gang jeg delte dem på min Instagram, Copenhagen by Cosedis, så eksploderede det. Det her billede alene er blevet vist mellem 500 og 800 millioner gange, fordi nogle af de største sites har gendelt billedet. Det er vildt, hvad det betyder, når noget går viralt,« siger Nicolas Cosedis.

Andre læser også