Råb, kraftige nap, slag med knyttet hånd i ryg og bryst, skub, fastholdninger, pludselige hårde ryk i arme, spark liggende i seng og et forsøg på at skubbe en ansat ud over en skrænt.

Det kan være farligt for de ansatte at gå på arbejde på Bocenter Tranbjerg i Aarhus.

Alle eksempler er voldsepisoder, som de ansatte har været ude for fra én enkelt beboer. Det viser en rapport, som B.T. Aarhus har fået aktindsigt i.

Arbejdstilsynet har givet bocenteret, der huser voksne med udviklingshæmning, et påbud. Det helt store problem, tilsynet slår ned på, er, at ledelsen ikke har sikret uddannelsen af personalet og supervision af arbejdet.

I alt har beboeren på Bocenter Tranbjerg på blot tre måneder i år udøvet vold mod de ansatte 51 gange.

Det har givet flere ansatte permanente arbejdsskader, forøget sygefravær og psykisk påvirkning og skabt utryghed blandt både fastansatte og vikarer.

Ledelsen på bocenteret havde ikke sikret, at de ansatte var uddannet i den metode, som arbejdet med beboeren kræver. Derudover var der ingen fast supervision af de ansatte.

Anne Kjeld Pedersen, der er lokalformand for organisationen Lev i Aarhus, mener, at forholdene, som rapporten beskriver, er »forfærdelige«.

»Det er voldsomt. Meget voldsomt. Det ser ud, som om der er noget på færde, der er uforsvarligt. At en beboer på så kort tid udøver vold 51 gange, er jo et tegn på enorm mistrivsel,« siger hun.

»Det er for dårligt, at ledelsen ikke har sikret uddannelse og supervision. Det kan ikke være rigtigt, at de ansatte skal frygte at få fysiske og psykiske skader af at gå på arbejde Jeg bliver helt dårlig, når der står, at man bruger en tilgang, som ingen fra bostedet har uddannelse i. Det skriger til himlen.«

Kender du noget til forholdene på Bocenter Tranbjerg? Så kontakt B.T. Aarhus på jeeg@bt.dk

På grund af utrygheden og en stor udskiftning i personale er det kun få ansatte, der tager sig af den voldelige beboer. Det har betydet, at der er eksempler på, at ansatte skal have ansvaret for beboeren en hel dag og endda også i op mod 13 arbejdsdage i træk.

Den gruppe af ansatte er ifølge rapporten så »slidte og mentalt udtrættede«, at de indimellem er nødsaget til at tage sygedage for at restituere.

Ledelsen oplyste under tilsynet, at arbejdet med beboeren er både svært og meget komplekst, og at de ansatte »hele tiden skal være årvågne, da skiftet i adfærden kan komme meget pludseligt«.

Det fik en ansat blandt andet at mærke på egen krop i oktober 2020.

Den ansatte var på, hvad der formentlig skulle have været en fredelig tur i skoven.

Men under turen viste beboerens udadreagerende adfærd sig.

Pludselig kom beboeren springende bagfra mod den ansatte og skubbede med begge hænder den ansatte i ryggen for at vælte vedkommende ud over en skrænt.

Det lykkedes ikke beboeren, men i rapporten fremgår det, at det var lige ved at gå galt. Den ansatte slap med skrækken.

Det samme bosted har tilbage i 2017 haft store problemer med vold. Dengang vakte særligt én sag opsigt, da en beboer barrikaderede sig på en multihandicappet kvindes værelse på bostedet.

Senere kom det frem, at episoden ikke stod alene, og at der året inden havde været hele 173 hændelser med vold mod personalet på bostedet.

Natascha Mannemar Jensen, der er driftschef for handicapområdet i Aarhus Kommune, tager påbuddet meget alvorligt.

»Det er et udtryk for, at vi skal være bedre til at sikre vores ansatte. Det er vores ansvar som ledelse« siger hun,

»Det ser voldsomt ud, men man skal også forstå sammenhængen. På botilbuddet har vi at gøre med et ungt menneske, der er dybt autistisk og voldsomt udadreagerende. Beboeren har en kognitiv alder på 1,5 år, men er fysisk meget stærk. Han kommunikerer ved at tage fysisk fat i personerne omkring ham. Det er en vanskelig problemstilling.«

Ifølge driftschefen var det ikke alle 51 episoder, der var lige voldsomme. Nogle omfattede blot, at beboeren skubbede til de ansatte for at få deres opmærksomhed.

»Det er vigtigt at understrege, at selvom det er beboerens kommunikationsform at være fysisk, så er det stadigvæk vold og trusler. Det påvirker de ansatte, og det tager vi meget alvorligt,« siger hun.

»Der er et voldsomt arbejdsmiljø på Bocenter Tranbjerg. Vi arbejder løbende med sikkerheden og trygheden og har et stort fokus på at klæde de ansatte ordentligt på til at håndtere de svære opgaver.«

I rapporten fremgår det, at personalet ikke var uddannet i den metode, som arbejdet med beboeren krævede. Hvorfor var der ikke sikret den rette uddannelse?

»Det vil vi også følge op på. Vi skal selvfølgelig sikre, at de har de nødvendige kompetencer til at håndtere arbejdet med beboeren bedst muligt.«

Hvad tænker du om, at en ansat var tæt på at blive skubbet ud over en skrænt?

»Jeg kender ikke til detaljerne ved episoden. Men generelt er det ikke rart at gå på arbejde og blive utryg. Det forestiller jeg mig, det er, når man bliver forsøgt skubbet ud over en skrænt.«

Er det farligt at gå på arbejde på bocenteret?

»Nej, det mener jeg ikke. Vi arbejder løbende på at forbedre sikkerheden for de ansatte. Vi har en vanskelig opgave, hvor vi skal være meget oppe på tæerne. Men der er lavet en grundig handleplan i kølvandet på episoderne.

Men der er jo ansatte, der har fået permanente skader af at gå på arbejde, og en ansat, der er forsøgt skubbet ud over en skrænt. Hvorfor mener du ikke, at det er farligt at gå på arbejde på bocenteret?

»Det synes jeg, at jeg har svaret på. Vi har lavet en handleplan, som Arbejdstilsynet har taget til efterretning og som vi omsætter på tilbuddet.