Frisøren Camilla Enemark lever normalt udelukkende af at tage ud og klippe sine kunder i deres eget hjem. Men hun gør det ikke i øjeblikket, selvom hun faktisk gerne må.
»I det store og hele er min holdning, at hvis der er noget sted, som bakterierne er, så er det i privaten. Jeg vil hverken ofre mig selv eller tage noget med rundt til kunder: Og det har også været mit største problem, fordi man kan være smittebærer uden at vide det,« siger hun.
Så hendes trillende frisørsalon, Hair Drive, holder stille hjemme i Vejen vest for Kolding. Og det kommer den til at gøre, indtil coronarestriktionerne igen bliver hævet – hvilket tidligst kan blive 7. februar.
Ifølge myndighedernes retningslinjer er det dog kun selve frisørsalonerne, der er omfattet af de 'liberale serviceerhverv', der påtvinger dem at være lukket. Altså må frisører gerne tage hjem til deres kunder og svinge saksen, og der er der mange, der er begyndt at gøre for at skabe en indtjening i en presset tid.
Det har Camilla Enemark »haft meget svært ved at se på«.
»Det er ikke kollegialt at gøre det. Og det er heller ikke at vise samfundssind. Jeg har da også tænkt over, om jeg skulle holde åbent eller ej, for jeg lever jo udelukkende af at køre rundt, og jeg vil jo faktisk også helt vildt gerne passe mit arbejde. Det er mit levebrød, og skulle jeg smide det på gulvet, ville det jo også være helt forfærdeligt,« siger den mobile frisør, der har været selvstændig i syv år:
Men hun holder fast.
Og dermed er hun på linje med frisørernes fagorganisation, DOFK. Herfra har formand Connie Mikkelsen i et opslag på Facebook direkte henvendt sig til hr. og fru Danmark, fordi frisører stadig bliver »bliver kimet ned af kunder«. Lad være med det, lyder opfordringen til danskerne.
»En frisør vil på én dag kunne etablere den 'flotteste' smittekæde ved at køre fra kunde til kunde i fem-seks forskellige private husstande. Kan I ikke selv se det forrykte i det? Vores lockdown vil kunne blive forlænget med mange uger. Det har vi ikke råd til,« skriver Connie Mikkelsen blandt andet med henvisning til, at myndighederne opfordrer til at aflyse unødvendige aftaler, og at man ikke skal omgås folk uden for 'egen boble'.
Også Camilla Enemark oplever et stort pres fra kunder, der vil klippes. Altså nye kunder, der har opdaget, at hun en såkaldt mobil frisør. Op mod 25 henvendelser har hun fået hver eneste dag i de seneste uger. Svaret har hver gang været det samme: Der er nedlukket til 7. februar.
B.T. har tidligere talt med frisøren Nanna Kiel, der omvendt er begyndt at køre ud og klippe kunder under den nuværende coronanedlukning, hvilket har givet en fuldt booket kalender.
»Hvis jeg ikke kører ud og klipper, så er jeg nødt til at gældsætte mig selv,« som hun fortalte i den forbindelse også med henvisning til, at hun som nystartet ikke kunne få kompensation, fordi hun har oprettet sin frisørvirksomhed efter 9. marts 2020.
De regler er dog netop blevet justeret, så virksomheder kan få adgang til kompensation, hvis man er blevet etableret inden 1. november 2020. Derfor er der ifølge Camilla Enemark i virkeligheden ingen undskyldning for at tage ud og klippe kunderne.
»Så den køber jeg ikke længere. Vi er allesammen i den samme uvisse situation. Vi går herhjemme og er pressede, og vi kan se, at pengene fosser ud,« siger hun.