Frederik Vad hilser Københavns Universitets lukning af sine såkaldte »stillerum« – der i praksis har fungeret som islamiske bederum – velkommen. 

Faktisk håber han, at resten af landets uddannelsesinstitutioner vil følge trop.

Det fortæller han til B.T.

»Syddansk Universitet gik forrest, og jeg ved, at der er andre institutioner, der under radaren har lukket dem. Der er en bølge i gang, og det var også meningen. Så kan vi få resten afskaffet ved Tesfayes (børne- og undervisningsministeren, red.) mellemkomst,« siger Frederik Vad.

Københavns Universitet har besluttet fra den 1. december at lukke sine såkaldte »stillerum«. Årsagen er en rapport, der har vist, at de primært bruges af muslimske studerende.

Samme rapport har indikeret, at der foregik negativ social kontrol blandt muslimske studerende i forhold til brugen af rummene.

Beslutningen har skabt debat, og studerende har blandt andet indkaldt til demonstration tirsdag foran universitetsledelsens kontorer.

Frederik Vad afviser dog anklagerne om, at man risikerer at ekskludere muslimske studerende, hvis man lukker rum, der anvendes til at bede.

»Man har ikke ret til et islamisk bederum. Man har ret til at blive behandlet som en almindelig borger i det her land,« siger han og tilføjer:

»De fleste stillerum er de facto bederum. I hvert fald de af dem, jeg selv har besøgt.«

Her ses to muslimske medicinstuderende på Københavns Universitet, der anvender et af de såkaldte »stillerum«, også kaldet »andagtsrum«. Arkivfoto fra 2017.
Her ses to muslimske medicinstuderende på Københavns Universitet, der anvender et af de såkaldte »stillerum«, også kaldet »andagtsrum«. Arkivfoto fra 2017. Sofie Mathiassen

Frederik Vad nævner et »refleksionsrum« på Panum, som han tidligere har besøgt. Et rum, der ifølge ham var indrettet til kønsopdeling, hvor der var en kurv med muslimske tørklæder til kvinder, og der stod vejledning til korrekt religiøs opførsel på arabisk på væggen.

»Det kan vi ikke have. Vi har brug for, at vores uddannelsesinstitutioner kan være et helle for dem, der gerne vil slippe for det, der foregår i deres hjem hos deres forældre. Det kan det ikke være, hvis man kan institutionalisere social kontrol på den måde der,« siger han.

Dogukan Jesper Gür, der er talsperson for Studenterrådet og selv er muslim, siger til os, at han ikke kender til social kontrol i forbindelse med »stillerummene«. Så hvis det nu bare er, at folk bruger rummene til at gå ind stille og roligt, rette sig mod Mekka og bede et par gange om dagen, hvad er problemet så i det?

»Problemet er, at erfaringen er, hvis man giver lillefingeren, så ender det med, at nogle bestemte religiøse og kulturelle kræfter tager hele armen. Vi kan se, at det i høj grad ender med de facto at blive islamiske bederum, og så hører vi, der arbejder med det her område, bare om studerende, der oplever social kontrol,« svarer Frederik Vad og tilføjer:

»Social kontrol foregår i det skjulte. Det er på mange måder en usynlig dynamik, hvor der omkring de her »stillerum« for eksempel pludselig er nogen, der stiller spørgsmålstegn ved eller holder øje med, hvorfor man ikke går derind og beder. Det, at talspersonen ikke kender til social kontrol, er derfor ikke noget argument i sig selv.«