Festivalen Musik i Lejet deler vandene i Tisvildeleje. Sidsel Zachariassen, der både bor og er erhvervsdrivende i byen, så helst, at den blev flyttet ud af højsæsonen, men det kommer ikke til at ske, lyder det fra kommunen.

Som forretningsdrivende i sommerhusområdet Tisvildeleje er højsæsonen afgørende for omsætningen. Men hvert år, når kalenderen viser uge 29, drejer Sidsel Zachariassen, der både bor og driver sin indretningsbutik i byen, nøglen om.

»Jeg har prøvet at sige det i flere år. Vi lukker vores butik og tager væk. Det har vi gjort i tre år nu, så det er ret alvorligt,« siger Sidsel Zachariassen.

Hun bor næsten lige ned til hovedgaden, og når gæsterne til festivalen Musik i Lejet indtager byen, falder omsætningen i hendes butik, samtidig med at dyttende taxaer på taxaholdepladsen tæt på hendes hjem, holder hendes to små børn vågne.

Derfor tager hun væk.

Musik i Lejet, der har fundet sted i byen de seneste ti år og er blevet den nordsjællandske pendant til uge 29 i Skagen, har vokset sig så stor, at de 10.000 billetter til sommerens udgave blev revet væk på få minutter.

Tirsdag aften var Sidsel Zachariassen dukket op til borgermøde i byens idrætshus sammen med flere hundrede af byens borgere. For hvis der er noget, der har splittet byen de seneste par år, så er det Musik i Lejet - eller MiL, som de lokale også kalder det.

»Jeg er træt af opfattelsen af, at erhvervslivet skulle tjene styrtende på det her. Det mener jeg ikke, at vi gør. Og så vil jeg gerne have, at vi respekterer sommerhusejerne. Jeg synes, at de bliver glemt. Det er deres sommerferie, og jeg synes, at vi skal værne om den. Jeg er faktisk lidt nervøs for, i hvilken retning Tisvilde går. Jeg synes, vi går den forkerte vej lige nu,« siger Sidsel Zachariassen.

»Festivalen har uvurderlig betydning«

Mødet blev afviklet af Tisvilde Lokalråd, der havde inviteret både bestyrelsen for den populære festival og formanden for Kultur, Erhverv og Oplevelsesøkonomi i Gribskov Kommune, Morten Ulrik Jørgensen, til at tale for og med de mange fremmødte.

Noget af det, der var oppe at vende, var, om festivalen kunne flyttes væk fra højsæsonen, og om man kunne begrænse antallet af gæster. Og selvom både arrangørerne af festivalen og byrådet i Gribskov Kommune var åbne over for forslag til gøre festivalens tilstedeværelse så god som mulig for dem, der bor i byen, er størrelsen og tidspunktet en forudsætning for festivalens afholdelse, fortæller Morten Ulrik Jørgensen.

»Festivalen har fuldstændig uvurderlig betydning. Ud fra vores geografi har vi været nødt til at se på, hvordan vi kan udvikle vores erhvervsliv, og særligt oplevelsesøkonomi har vi taget alvorligt. Og der må vi sige, at MiL er et skoleeksempel på et event, der skaber merværdi for lokalområdet. Dels sætter den vores område på landkortet, og dels sørger den for en meromsætning i hele området derude.«

Sidsel Zachariassen er uenig.

»Branding kan være mange ting, men jeg tror, at vi oversælger området. Jeg er ikke i tvivl om, at Musik i Lejet har gjort noget godt på et tidspunkt, men som jeg også sagde i går, så mener jeg, man som ethvert firma eller enhver by skal diskutere, hvornår det vipper den anden vej, og det mener jeg, det har,« siger hun.

Musik i Lejet afholdes torsdag til lørdag i uge 29.