Lauritz.com tog flere utraditionelle metoder i brug i selskabets sidste tid, og nu kan en lidt for smart finte ende med at koste kunder dyrt.
I et desperat forsøg på at købe mere tid tilbød det konkursbegærede auktionshus Lauritz.com i selskabets sidste stund at betale kunder, der ikke har fået betaling for deres varer, med varer sat til salg på deres egen hjemmeside, skriver Finans.
Men det kan ifølge en ekspert være en lovstridig manøvre, det konkursbegærede auktionshus har forsøgt at lappe huller med.
»Man må ikke i en situation, hvor man ingen penge har, begynde at betale nogle kunders tilgodehavende med andre kunders ting,« siger professor i konkursret ved Københavns Universitet, Ulrik Rammeskow Bang-Pedersen, til Finans.
Lauritz.com har i selskabets levetid lovet udbetaling inden for 40 dage til deres kunder. Auktionshuset har dermed forsøgt at skaffe mere tid ved at betale de kunder, hvor fristen ikke var blevet overholdt, med varer på hjemmesiden.
Når de betaler kunder med varer på deres hjemmeside, genstarter de nemlig uret på de 40 dages betalingsfrist ved at tørre udbetalingen i kolde kontanter af på en anden kunde.
Ulrik Rammeskow Bang-Pedersen understreger, at sagen kan ende med, at kunderne, som er blevet betalt i varer fra Lauritz.com, skal levere varerne tilbage eller tilbagebetale et tilsvarende beløb.
Allerede i april skrev Lauritz.com til en kunde med tilbuddet om at forlænge betalingsfristen fra 40 til 60 dage.
Kreditorer har ifølge Finans udeståender for mindst 150 millioner kroner i Lauritz.com.
