Danmark bør gå ombord på det kinesiske skib i Kattegat og lede efter beviser for sabotage mod to undersøiske internetkabler i Østersøen.

Det er meldingen fra førende dansk ekspert efter en uges højspændt drama i Kattegat.

Her har det kinesiske fragtskib Yi Peng 3 ligget for anker cirka midtvejs mellem Grenå og svenske Torekov i en uge.

Efter at være blevet fulgt af en dansk patruljebåd op igennem danske farvande, standsede kaptajnen på det kinesiske fragtskib op og smed ankeret midt i Kattegat.

Siden har forskellige danske flådefartøjer og et skib fra Tysklands kystvagt ligget i området omkring Yi Peng 3.

Det kinesiske skib er mistænkt for at have været involveret i mulig sabotage mod to undersøiske internetkabler i Østersøen natten til sidste søndag.

Den danske forsvarskommando har onsdag bekræftet, at man er til stede i området omkring Yi Peng 3, men trods adskillige henvendelser fra B.T. i ugens løb har man ikke siden ønsket at komme med yderligere kommentarer om, hvad  det er, der foregår.

Fra tysk side lyder det i et svar til B.T., at forbundspolitiet 'har indledt indledende undersøgelser i forbindelse med de beskadigede dybhavskabler'.

»Vi støtter de finske myndigheder i dette arbejde. Vi beder om forståelse for, at vi i øjeblikket ikke er i stand til at komme med yderligere udtalelser, blandt andet af taktiske årsager,« understreger en talsperson for Tysklands forbundspoliti.

I Sverige er man ikke vendt tilbage på B.T.s henvendelse.

Men sikkerhedsekspert Jacob Kaarsbo tør godt udlægge teksten for B.T.s læsere.

Den tyske kystvagt har siden weekenden været til stede i området omkring Yi Peng 3. Dette er skibet BP 83 Bad Dübens bevægelser i det seneste døgn.
Den tyske kystvagt har siden weekenden været til stede i området omkring Yi Peng 3. Dette er skibet BP 83 Bad Dübens bevægelser i det seneste døgn. vesselfinder.com

Han kalder det 'en super penibel sag' og vurderer, at Danmark og de allierede lande netop nu overvejer, om vi skal borde det kinesiske skib i et forsøg på at finde beviser, der knytter skibet til sabotagen i Østersøen.

»Min teori er, at mistankegrundlaget ikke er solidt nok til, at man har villet borde skibet endnu,« siger Jacob Kaarsbo.

»Man har ikke gjort det, fordi man er bange for den effekt, det kan få globalt, hvis Kina og Rusland begynder at gøre det samme rundt omkring. Det vil give os en ringere søfartssikkerhed alle andre steder, for vi skaber præcedens,« tilføjer han.

Jacob Kaarsbo mener imidlertid, at Danmark er nødt til at handle.

»De lande bruger dette som en måde at føre krig mod os på. De gemmer sig bag havretten, og de har overhånden i forhold til at eskalere. De handler ud fra en kalkule om, at Vesten er afskrækket,« slår han fast.

Jacob Kaarsbo er overbevist om, at chikane og sabotage som den, vi har set med Nord Stream og nu de to internetkabler, vil fortsætte.

»Det er en del af den hybridkrig, de fører mod os, og det vil bare blive værre og værre og grovere og grovere,« forventer han.

»Hvis man ikke sætter ind, så vil det fortsætte,« understreger Jacob Kaarsbo.

Han tilføjer, at han ikke har et bud på, hvor længe situationen kommer til at fortsætte som nu.

»Jeg formoder, der er tæt dialog med de nordiske lande, Tyskland, Polen og andre nøgleallierede. Det er vigtigt at finde en fælles kurs. Det er derfor, det tager tid,« siger Jacob Kaarsbo.