Det er blevet kritiseret heftigt, at Danmark ikke var bedre forberedt på, at uvelkomne droner pludselig fes uproblematisk ind over kritisk infrastruktur i sidste uge.
Nu forsøger man flere steder i landet at gardere sig mod fremtidige angreb på danske lufthavne med et helt særligt præventivt våben mod de små flyvetøjer – men det er 'ikke den optimale løsning,' lyder det fra en af Danmarks førende droneeksperter.
Der er tale om en såkaldt Weibel Xenta, som er en ny droneradar fra den danske virksomhed Weibel Scientific, og som først lørdag blev sat op i Københavns Lufthavn og senest tirsdag ved flyvestationen i Skrydstrup.
»Det er en radarteknologi, der er mere fokuseret på at spotte droner, som er mindre, end dem, som man ellers normalt ville opfange med radarer i lufthavne,« forklarer Kasper Hallenborg, der forsker i droneteknologi ved Syddansk Universitets Dronecenter – og institutleder ved Mærsk McKinney-Møller Instituttet, der blandt andet forsker i robotteknologi og AI.

Hallenborg vurderer, at Weibel-systemet er rigtig godt til at opfange de droner, der kan komme som ubudne gæster over Danmark, men det kommer også med en slagside, mener han:
»Det er en rigtig god løsning for spotting af droner indenfor synsfeltet, men ikke den optimale løsning. Radaren skal ligesom have dronen indenfor synsfeltet for at kunne opsnappe den.«
»Det vil sige, at hvis dronen bevæger sig et sted, der er udenfor radarens rækkevidde, eller hvis den kan finde steder at gemme sig bag inden for radarens synsfelt, så er den svær at opfange,« lyder vurderingen fra droneforskeren.
Selvom han mener, at droneradaren nok skal gøre et godt stykke arbejde omkring flyvestationerne, så har systemet stadig sine mangler.
Det løser for eksempel ikke det problem, som den seneste tids dronedrama over Danmark ifølge ham allerbedst har udstillet.
»Det, der mangler nu, er jo, at vi skal finde en løsning på, hvordan vi spotter de her droner, før de rammer lufthavnene. Vi skal kunne se dem langt tidligere, så man for eksempel skal kunne spotte dem, mens de hænger over havet, hvor de er langt nemmere kan 'tages ud',« forklarer Kasper Hallenborg.
Han forklarer, at man optimalt set kombinerer radarudstyret med udstyr, der også kan måle radiofrekvenser:
»Så kan man finde både dronen og føreren af den med den radiokommunikation, der er mellem dronen og udstyret, som føreren styrer den med,« forklarer droneeksperten slutteligt.