En tur med Bornholmerfærgerne kan være ubehagelig for passagerer. Det er der flere årsager til, lyder det fra en ekspert.

»At sejle til Bornholm har altid været forbundet med, at det er dårligt vejr. Jeg er 66 år, og jeg husker stadig, at nogle af turene i mine skoleår var rædselsfulde.«

Sådan forklarer Hans Otto Holmegaard Kristensen, skibsingeniør og ekspert i skibsdesign.

Senest mandag beskrev en passager, hvordan en tur fra Bornholm til Ystad var så voldsom, at den måtte vende om.

Max er Bornholmslinjens hurtigste færge.
Max er Bornholmslinjens hurtigste færge. Foto: Henning Bagger
Vis mere

Hans Otto Holmegaard Kristensen påpeger dog, at der er en særligt årsag til de - til tider - voldsomme ture med færgen, som kan være decideret ubehagelige.

»I dag sejler man med hurtigfærger, som man har sejlet med de sidste 20-25 år. De er anderledes end enkeltskroget skibe (som man sejlede med tidligere, red.), fordi bølger, der er relativt korte, kan påvirke sejladsen og gøre det ubehageligt.«

»En hurtigfærge er meget bred, og derfor har de en meget stor stabilitet. Det er det, man karakteriserer ved det, man kalder en GM-værdi, som giver færgerne en kort rulleperiode. Det er det, som stadig kan overraske folk.«

En rulleperiode er den tid, det tager at bevæge sige fra side til side, når et skib bliver påvirket af bølgerne og vinden, hvorefter den krænger fra side til side.

Hvis et skib har en høj GM-værdi og er meget stabil, bliver rulleperioden meget lille, og bevægelsen virker derfor meget hurtigere fra side til side.

»Bornholmerfærgernes rulleperiode er vel omkring 5-6 sekunder. Det er muligvis ikke behageligt, men det er dels en forøgelse af sikkerheden mod kæntring, men også en naturlig følge af den relativt brede skrogform,« lyder vurderingen fra Hans Otto Holmegaard Kristensen.

Skulle man på dette tidspunkt frygte for sin sikkerhed ombord på Bornholmerfærgen, så maner Hans Otto Holmegaard Kristensen dog til besindighed.

»Det er fuldt forsvarligt, og skibe bliver bygget efter regler, som gør at de skal være stærke nok. Man skal altså ikke frygte, at skibet knækker, brækker eller synker.«

ARKIVFOTO 2016 af færgen Max Mols i Aarhus havn- - Se RB INDLAND 08.05. Molslinjen er uden en af sine største færger det meste af sommeren Rederiet flytter en mindre færge fra Ebeltoft til Aarhus som erstatning. Det betyder aflysninger i Ebeltoft.. (Foto: Henning Bagger/Scanpix 2017)
ARKIVFOTO 2016 af færgen Max Mols i Aarhus havn- - Se RB INDLAND 08.05. Molslinjen er uden en af sine største færger det meste af sommeren Rederiet flytter en mindre færge fra Ebeltoft til Aarhus som erstatning. Det betyder aflysninger i Ebeltoft.. (Foto: Henning Bagger/Scanpix 2017) Foto: Henning Bagger
Vis mere

Tekniske undersøgelser af Transport- og Boligministeriet udlagde tidligere på måneden, at en t-foil - en stabilisator som kan dæmpe effekten af bølger - kunne monteres og gøre komforten mere behagelig på Bornholmerfærgerne Express 1 og Max.

Det ville Molslinjen undersøge nærmere, udtalte rederiet i den forbindelse.

Jesper Maack, pr- og kommunikationschef hos Molslinjen, oplyser tirsdag til B.T., at undersøgelserne snart er færdige, hvorfor man har en konklusion klar på, om der skal monteres en t-foil.

Bornholmslinjen, der i alt tæller fire færger, har op mod 16 daglige afgange, står der på virksomhedens hjemmeside. 'Max' er Bornholmslinjens hurtigste færge med en tophastighed på omkring 80 km/t. I 2018 overtog Molslinjen den daglige drift af færgeruterne til og fra Bornholm.