Danbolig har fyret to ejendomsmæglere, efter at de er taget i falske fremvisninger af familien Amsnæs' hus på Amager.

Men familien undrer sig over Danboligs håndtering - og har faktisk ondt af de to fyrede medarbejdere.

»Jeg synes, det er en noget sen reaktion,« siger Ditte Yde Amsnæs om Danboligs håndtering af sagen.

Fyringen af de to ejendomsmæglere sker således først 10 dage efter, at hun og manden Anders Peter Amsnæs havde gjort Danbolig opmærksom på, at de to nu forhenværende medarbejdere i tre tilfælde gennemførte falske fremvisninger af familiens rækkehus på Amager - og endda efterfølgende havde fortalt i detaljer om de besøgendes oplevelser af huset og ønske om, at det kom ned i pris.

Men billeder fra familiens overvågningskamera i køkkenet viste, at de eneste, som lagde vejen forbi huset, var ejendomsmæglerne selv.

Ikke desto mindre har Ditte Yde Amsnæs ondt af de to fyrede ejendomsmæglere - selvom de løj familien lige op i ansigtet.

»Hele forløbet giver mig en mistanke om, at det her er noget, Danbolig gør systematisk. Hvis min mistanke er korrekt, synes jeg, det er synd for de to unge ejendomsmæglere. For så er de blevet ofret, fordi de har udført det beskidte arbejde,« siger hun.

De falske fremvisninger fandt sted i skolernes vinterferie for to uger siden, og familien Amsnæs tog straks kontakt til Danbolig og fortalte om bedrageriet. Ikke desto mindre skete der først noget, da hendes mand Anders Peter Amsnæs den 23. februar skrev om sagen på Facebook og lagde en video op med billeder fra familiens overvågningskamera.

Sådan så familien Amsnæs' hus ud under en af Danboligs 'fremvisninger'.
Sådan så familien Amsnæs' hus ud under en af Danboligs 'fremvisninger'.

Og det undrer Ditte Yde Amsnæs.

»Allerede da jeg tog kontakt til lederen af den lokale Danbolig på Amager, hvor vi havde huset til salg, syntes jeg, hans reaktion var mærkelig.«

»Han undskyldte og forklarede, at det nok var sket, fordi han pressede sine sælgere, som nok var blevet for ivrige. Hvis det havde været mig, havde jeg med det samme bedt om at se optagelserne og bortvist medarbejderne lige så snart, jeg havde set billederne, som beviser, at fremvisningerne aldrig fandt sted.«

Familien Amsnæs tog kontakt til Danboligs direktør, Torben Hald, den 15. februar, men han svarede først, efter at familien havde skrevet om de falske besøg på Facebook, og medierne havde fattet interesse for sagen - mere end en uge efter henvendelsen.

Torben Hald skrev lørdag til familien Amsnæs, at de to medarbejdere havde fået en skriftlig advarsel. Derfor undrede det Ditte Yde Amsnæs, at Danbolig nu er skredet til fyring.

»Det forstår jeg slet ikke. Har de begået en ny brøde? Jeg troede ikke, man kunne få en ekstra straf for same forseelse,« siger hun.

Hele forløbet giver hende mistanke om, at den lokale Danbolig på Amager systematisk snyder kunderne.

»Det giver mig dårlig smag i munden,« siger Ditte Yde Amsnæs og understreger, at familien har fået en masse henvendelser fra andre, som har haft lignende oplevelser med Danbolig i hele København, men mangler de fældende beviser.

Over for TV2 afviser Danboligs direktør, Torben Hald, at han selv eller andre ledere har instrueret de to nu fyrede ejendomsmæglere i at lyve.

»Jeg tør ikke sige, om de selv har været lidt kreative, men det er noget, vi skal fuldstændig til bunds i for at finde ud af, hvorfor de har ageret, som de har. Vi er hyret af kunderne her, og derfor skal vi sørge for at få den højest mulige pris,« sagde Torben Hald til TV2 søndag.

Han understreger, at det nu er blevet indskærpet over for de ansatte i Danbolig, at den slags opførsel er uacceptabel.

Danbolig tilbød familien Amsnæs to flasker vin og en middag, efter at de henvendte sig og fortalte om de falske fremvisninger. Det tilbud takkede familien nej til. Nu er huset på Øresundsvej på Amager i København sat til salg hos en anden ejendomsmægler.