Hans biler blev boykottet, salget styrtdykkede, og ejere meldte om hærværk. Nu er der forsigtige tegn på, at verdens rigeste mand, Elon Musk, måske er ved at få genoprejsning i Danmark.

Ifølge nye tal er salget af Tesla-elbiler i Danmark nemlig gået frem med 20 procent i september i forhold til i 2024.

Det sker ovenpå et ellers katastrofalt år for Tesla.

Bilfabrikanten har oplevet store vanskeligheder, efter konkurrencen er vokset, og Musk i fjor stiftede en tæt alliance med USAs præsident, Donald Trump.

Men salgstallene for september ser lysere ud for elbil-giganten.

»Det er Tesla Model Y's femte bedste måned nogensinde,« siger forbrugerøkonom hos FDM, Ilyas Dogru.

Sidste måned solgte Tesla i Danmark næsten 2.000 modeller af sin mellemstore elektriske SUV. Et »ret flot salg«, ifølge Dogru.

X kalder han det »et vaskeægte comeback« for Tesla.

Uden at have konkrete tal på det, mener han bestemt, at det, han kalder 'Elon Musk'-effekten, har haft betydning for salget af Tesla-biler, både da det gik op og ned.

Det har FDM kunnet mærke på de medlemmer, som har ringet for at få rådgivning gennem det seneste år.

»Vi blev ikke overvældet, men der var nogle henvendelser fra folk, der ville have en ny elbil, men det skulle bare ikke være en Tesla,« siger Ilyas Dogru.

Ifølge Reuters kollapsede kundeloyaliteten til det engang så populære Tesla-brand, efter Musk viste sin støtte til Trump. 

Men i dag, hvor Musk har trukket sig fra Trump-samarbejdet, kommer der færre henvendelser fra medlemmer, som vil undgå Tesla.

Det er dog ikke hovedårsagen til Teslas kortvarige fremgang, hvis man spørger Ilyas Dogru.

Han ser det i stedet som et tegn på, at Tesla har øget konkurrenceevnen på et brandvarmt elbilmarked. 

»Tesla har jo set, at bilerne ikke sælger sig selv længere, som de gjorde i 2023. Derfor har de kørt det, jeg kalder 'heavy' kampagner for at gøre deres produkter attraktive.«

For eksempel har Tesla tilbudt en bonus på 25.000 kroner for at bytte sin gamle bil til en Tesla.

Ilyas Dogru understreger samtidig, at Tesla stadig kæmper med salget. 

Kigger man bredere end blot september, viser tallene, at bilmærket i år er gået tilbage både i forhold til 2024 og 2023.

»I et marked, der vækster ret markant, har Tesla stadig ikke formået at vende det til et plus,« bemærker forbrugerøkonomen, som peger på konkurrencen som den primære årsag.

»For bare et par år siden havde du næsten ikke andre valgmuligheder blandt nogle biler, der hverken kunne køre langt på en opladning, oplade hurtigt nok eller havde den rigtige pris eller kvalitet. Men nu er der jo sket meget på elbilmarkedet.«

Det bliver nu spændende at se, om Tesla kan opretholde den positive udvikling i de kommende måneder.