Forbes, Elle og Lonely Planet skrev i sommermånederne om, at man kunne komme til Danmark i to uger og få løn for at finde ud af, hvad nøglen til danskernes lykke er.

Med to pladser og over 2.300 ansøgere var der rift om pladserne, da IKEA Danmark lavede en konkurrence, hvor man kunne blive lykkejæger i Danmark.

Nu er de to lykkejægere imidlertid fundet, og allerede fra denne uge (uge 36, red.) lander de for at undersøge, hvor danskernes lykke stammer fra.

De to lykkejægere er 29-årige Yaya Ching og 42-årige Roy Torres, der henholdsvis kommer fra Hong Kong og USA.

I de næste to uger skal de lykkejægerne bo og leve som helt almindelige danskere i en gennemsnitlig dansk bolig og på en gennemsnitlig dansk løn i bestræbelserne på at finde ud af, om lykken bor hjemme hos danskerne.

‘Mens 42-årige Roy Torres har svært ved at forstå, at lykken findes i et velfærdssamfund som det danske, er 29-årige Yaya Ching nysgerrig på danskernes lykke, fordi hun selv kommer fra et land, der ligger nummer 76 på World Happiness Report’s liste’, skriver IKEA Danmark i en pressemeddelelse.

De to lykkejægere glæder sig til mødet med Danmark, der særligt for Yaya Ching forbindes med en særlig person.

»Jeg har drømt om at komme Danmark lige siden, jeg som otte år gammel læste H.C. Andersens eventyr,« siger hun og fortsætter:

»Jeg har et billede af Danmark som et land fyldt med glade mennesker, der med et smil på læben går rundt i stilede regnjakker. Det bliver spændende at undersøge danskernes lykke og finde ud af, om landet rent faktisk er så eventyrligt, som jeg forestiller mig.«

Lykkejægerne skal bl.a. møde nydanskere, mødregrupper og studerende som en del af deres undersøgelse.

Undervejs vil lykkejægerne dele deres oplevelser i Danmark med resten af verden via deres egne sociale medier, hvor de løbende vil vurdere, om det rent faktisk er måden, danskerne bor og lever på, der er med til at gøre dem til et af verdens lykkeligste folkefærd.

Opholdet vil også udmønte sig i en mini-dokumentar, der vises på IKEA Danmarks kanaler som f.eks. IKEAhomeview.dk senere på efteråret.