Trafikstyrelsen har fredag givet jernbanevirksomheden Hector Rail AB tilladelse til at genoptage brugen af sættevogne læsset på lommevogne.

Det var netop en sættevogn, der løsnede sig fra en lommevogn på Storebæltsbroen onsdag den 2. januar og forårsagede den værste togulykke i 30 år.

Vogntypen blev efterfølgende forbudt i tirsdags, men nu har Trafikstyrelsen altså udstedt den første godkendelse.

'Tilladelsen gives efter, at Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har modtaget det nødvendige materiale fra virksomheden, blandt andet i form af dokumentation for en kontrolprocedure for, at fastlåsningsmekanismen er sikret på forsvarlig vis,' skriver styrelsen i pressemeddelelsen.

‘Hector Rail er af de danske transportmyndigheder blevet godkendt til at genoptage kørslen i dag. Der har været en god dialog med myndighederne, hvor sikkerhedsprocedurerne er blevet afklaret. Alle parter har arbejdet hårdt, og hos Hector Rail er vi glade for at være de første til at få denne godkendelse på plads,” udtaler selskabets direktør, Claes Scheibe, i en skriftlig kommentar til B.T.

Togulykken, der beskrives som den værste i 30 år, kostede otte mennesker livet, mens 16 blev kvæstet.
Togulykken, der beskrives som den værste i 30 år, kostede otte mennesker livet, mens 16 blev kvæstet. Foto: Mads Claus Rasmussen
Vis mere

Styrelsen noterer sig desuden med tilfredshed, at 'det er muligt at kontrollere, om fastlåsningsmekanismen virker efter hensigten, at metoden hertil er mulig at anvende i praksis og endelig at den vejledning, som virksomhedens medarbejdere arbejder ud fra forkommer godt illustreret og forståelig'.

Tilladelsen kommer altså efter, at Trafikstyrelsen tirsdag forbød godstransport med netop denne vogntype.

Det skete på baggrund af en test af netop denne vogntype, som myndighederne tidligere på ugen foretog.

Ved kontroltjekket mandag skulle den såkaldte 'låsepind', der er den 'pind' på traileren, der klikker sig fast på godsvognen og fastgør lasten, testes.

Skamlen på den lommevogn, som var involveret i togulykken på Storebæltsbroen.
Skamlen på den lommevogn, som var involveret i togulykken på Storebæltsbroen. Foto: Mads Claus Rasmussen
Vis mere

Det blev gjort ved at placere en trailer på godsvognen, sikre den og derefter løfte den op for at være sikker på, at den var låst fast.

Men allerede i første hug viste testen, at låsemekanismen slog fejl.

'Der blev kun udført én test, da denne viste sig ikke at være låst, da den blev løftet.'Der var ingen forklaring på, hvorfor testene blev standset. Min formodning er, at der er tilstrækkeligt bevis for, at fastgørelsen ved skamlen på vognen er meget utilstrækkelig, og ved forholdsvis få kontroltjek er der fundet et forholdsmæssigt for stort antal fejl, der alle har betydet, at traileren ikke var korrekt fastgjort til skamlen,' oplyses det i notatet, som TV2 er i besiddelse af.

Opdateres...