I 2026 bliver det dyrere at være bilejer, hvis din bil kører på benzin eller diesel.
Således stiger den grønne ejerafgift - også kaldet vægtafgift - med op til 1.000 kroner for benzinbiler, der kører under ti kilometer på literen.
Det gælder f.eks. den populære Volvo V60 fra 2011, viser beregninger, som FDM har lavet for B.T.
Også dieselbilerne rammes af regeringens afgiftshammer.
Afgiftsstigningerne skal blandt andet finansiere den grønne omstilling med lavere registreringsafgifter på elbiler. De har bidraget til, at 70 procent af alle nye solgte biler i Danmark i dag er elbiler.
Ifølge Jørgen Bomberg, der er direktør for Dansk Bilforhandler Union (DBFU), er de stigende afgifter 'en kæmpe udfordring' for bilejerne.
»Vi har stadig 2,3 millioner biler, der kører på fossile brændstoffer. Og der er en masse bilejere, som ikke kan skifte til elbiler, fordi de ikke har råd. Og de bliver ramt af det her uden at kunne handle på det og købe en elbil,« siger han.
Jørgen Bomberg fortæller, at mange brugte danske fossilbiler nu bliver eksporteret til andre lande. For de ældre bilers vedkommende typisk til østeuropæiske EU-lande, mens de nyere kan videresælges i lande som Tyskland, Holland og Belgien, hvor der stadig er efterspørgsel på biler, der kører på fossile brændstoffer.
»Det betyder altså, at vi ikke løser problemerne. Vi flytter bare bilerne, der så forurener andre steder,« mener han.
SE HER HVOR MEGET DU KOMMER TIL BETALE MERE:

Jørgen Bomberg mener samtidig, at afgifterne vender den tunge ende nedad socialt.
»De familier, der ikke har råd til en elbil, er i forvejen ramt af høje priser på eksempelvis dagligvarer. Og derfor rammer afgiftsstigningerne dem endnu hårdere,« siger han,
Men giver det ikke meget god mening, at der gives nogle økonomiske incitamenter for at få bilejerne over til el-biler?
»Det ændrer ikke på, at der er mange danskere, som ikke har 170.000 kroner eller mere, som der skal til for at købe en elbil,« siger Jørgen Bomberg.

I et svar til B.T. skriver skatteminister Ane Halsbo-Jørgensen (S), at regeringen har nedsat en ekspertgruppe, som skal analysere en fremtidig omlægning af bilbeskatningen.
»Jeg er optaget af, at vi finder en model for den grønne omstilling af vores bilpark, som sikrer, at danskere uanset om de har en høj eller lav indkomst har råd til at have en bil,« skriver ministeren og fortsætter:
»Det fremgår også klart, at det er en af de opgaver, som ekspertgruppen skal se på i sit arbejde. Det ligger mig og Socialdemokratiet meget på sinde, at vi får sikret det med den fremtidige bilbeskatning«.
