Farverne er stadig gule og røde, men pigens tøj er anderledes.

»Ind i mellem må man lave ændringer for at have et brand, der er i tråd med tiden,« siger Anne Borgen Sturød.

Hun er markeds- og produktudviklingsdirektør hos Diplom-Is, og hun forklarer til Kampanje.no, hvorfor den store isproducent nu har valgt at ændre deres logo.

Siden 1936 har det ellers været en inuit-pige i en pelset draget, der har været brugt som blikfang for de mange kolde fristelser, men hun er nu er erstattet af en pige i helt almindeligt vintertøj. Se det nye logo her:

Det nye logo for Diplom-Is.
Det nye logo for Diplom-Is.
Vis mere

Ændringen kommer, efter at Diplom-Is allerede tidligere på året gav udtryk for, at man overvejede at lave logoet om – det skete efter at flere selskaber over hele verden havde gang i lignende selvransagelsesprocesser. I Danmark droppede Hansen Is eksempelvis sin 'Eskimo Is'.

»Vi ønsker ikke at støde nogen eller bruge urfolk på den måde,« siger Anne Borgen Sturød om beslutningen om at ændre Diplom-Is-logoet.

Oprindeligt hed isproducentens maskot 'Eskimonika', men det navn har man ikke brugt i flere år. Nu har hun også fået et nyt navn, 'Diplom-Is-jenta' (Diplom-Is-pigen).

Logo-ændringen er dog i øvrigt endnu ikke slået helt igennem hos den norske isproducent, for på firmaets hjemmeside er det torsdag morgen stadig det gamle logo, der bruges. Overalt.