I sidste uge stod et lejlighedskompleks i Københavns Nordvestkvarter i flammer.

Her var det en elcykels batteri, der forårsagede branden - og det er faktisk ikke usædvanligt. 

For antallet af brande forårsaget af de såkaldte litiumionbatterier er steget markant de seneste år. 

Det viser tal fra Sikkerhedsstyrelsen, da de i november 2023 skrev, at antallet af lithiumionbatteribrande var steget fra 30 til 73 fra 2021 til 2022.

Det er oftest de mindre personlige transportmidler som elløbehjul, elscootere eller elcykler, der er årsagen til batteribrandene, påpeger styrelsen.

Og det er der faktisk en meget god grund til:

»Det er oftest de mindre litiumionbatterier, der går i brand, fordi de er nemmere at producere. Det betyder, at der er mange flere producenter af de typer af batterier, end der eksempelvis er af batterier til elbiler,« fortæller Kristian Sylvester-Hvid, der er faglig leder på Teknologisk Institut, og fortsætter: 

»Når der pludselig er mange producenter på markedet, vil de naturligt konkurrere på pris og hurtighed fremfor sikkerhed.«

Derfor er det også ekstremt vigtigt, at man har en klar plan, hvis man skal lade litiumionbatterier op indenfor, siger Kristian Sylvester-Hvid:

»Lad batterier op et sted, hvor du kan se dem. Sæt gerne en røgalarm op i nærheden af batteriet, og læg dem gerne på noget, der ikke er brandbart - og hvor du i et nødstilfælde kan flytte batteriet, uden du rører ved det,« lyder det. 

For det er netop, når de eldrevne køretøjer står i opladeren, at det kan udvikle sig kritisk. 

Det viser Beredskabsstyrelsens tal fra 2018 til 2022, hvor 33 procent af brande forårsaget af elcykler, 40 procent af elløbehjul og 24 procent af elscootere, er sket under en opladning.

Derfor er der formentlig en rigtig god grund til at følge Kristian Sylvester-Hvids råd, da tal fra Danmarks Statistik viser, at cirka hver sjette danske familie har et elektrisk køretøj, som ikke er en bil.

Og går der først ild i et litiumionbatteri, kan det lynhurtigt løbe løbsk.

»Vi lærer altid, at vi kan kvæle ilden, hvis noget brænder, men det kan du ikke med et lithiumionbatteri,« fortæller Kristian Sylvester-Hvid og tilføjer: 

»Du bliver nødt til at sænke temperaturen nok til at slukke branden, og det kan være svært at nå, inden branden spreder sig. Det er jo de færreste, der står klar med femten liter vand, når de oplader deres elcykel.«  

Kristian Sylvester-Hvid påpeger, at lithiumionsbatterier i sig selv ikke er ekstraordinært farlige, men at man dog skal tænke sig om, når man handler et batteri til elcyklen: 

»Generelt kan jeg sige, at hvis et litiumionbatteri er meget, meget billigt, så er der naturligvis også sparret på noget. Og så er der også en ekstra god grund til at være opmærksom,« lyder det.